Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Financiële steun

with one comment

‘En jij, ben je voor of tegen Europa?’ Het is een veel gestelde vraag de afgelopen tijd. Het anti-europese sentiment overheerst. Opvallend vind ik dat. Zelf ben ik pro-Europa. Als vakantiebestemming. Altijd al geweest ook, trouwens. Terwijl mijn vrienden en vriendinnen in de jaren 90 backpacken opnieuw uitvonden en verbeterden, trok ik er in mijn eentje op uit naar Ierland, Frankrijk of Zweden.

Nog steeds ga ik met veel plezier op vakantie in Europa. Zo ben ik in februari naar Spanje op vakantie geweest en was ik in mei twee weken in Italië. Het was er heerlijk. Van de crisis heb ik weinig gemerkt, alhoewel ze met name in Spanje volgens mij wel blij waren met mij als toerist. Wat dat betreft wil ik de komende maanden graag een bijdrage leveren aan het financiële  herstel van de knoflooklanden.

Griekenland staat al jaren op mijn lijstje van potentiële reisdoelen en behalve een dagtripje naar het Griekse deel van Cyprus is het er nog niet van gekomen. Naar Portugal daarentegen ben ik de afgelopen jaren regelmatig geweest  en dat land heeft mijn hart gestolen. Ik kan me nauwelijks een prettiger vakantieland voorstellen. Helaas groeit het geld me niet op mijn rug, anders zou ik zeker overwegen om in het najaar een van beide landen te bezoeken.

Ach, geldgebrek. Zowel voor de Grieken als de Portugezen geen onbekend fenomeen. Ze zullen het dus wel begrijpen als ik deze herfst thuisblijf. Maar wacht, ik heb een idee, kan ik niet ergens subsidie aanvragen? Ik ga tenslotte niet geheel voor mijn lol op vakantie. Het is ook in het kader van financiële ondersteuning van landen in nood, als verlener van ontwikkelingshulp, dat ik dit overweeg.

Ik heb ergens gelezen dat Nederland stilaan voor 143 miljard Euro garant staat. Dat is per Nederlander (delen door ruim 16,5 miljoen) een slordige 8500 euro per ingezetene. Geef me van dat bedrag 8% vakantiegeld en ik beloof plechtig dat ik het volledige bedrag – uit mijn hoofd een kleine 700 euro – met liefde zal besteden in een van de zwaar getroffen landen aan de Méditerranée.

Written by thehotstepper

juli 16, 2012 bij 8:17 am

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Op de site van FOK nieuws staat een bericht dat politici in Duitsland pleiten voor Griekenlandsubsidie. Zo gek is mijn idee dus kennelijk niet… http://frontpage.fok.nl/nieuws/553261/1/1/100/politici-willen-subsidie-voor-griekenlandreis.html?token=af88e17be6bdabaa65e5bb22a37391eb&allowcookies=DEZE+MELDING+SLUITEN+EN+NIET+MEER+WEERGEVEN

    thehotstepper

    juli 18, 2012 at 11:39 am


Geef een reactie

