Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Ambtelijke molen draait soms door

with 2 comments

Laatst hoorde ik het verhaal van een kersverse vader  die de geboorte van zijn kind wilde aangeven bij de Gemeente. Op het Gemeentehuis kreeg hij echter te horen dat hij daarvoor een afspraak moest maken. Onverrichter zake keerde hij naar huis, zocht het telefoonnummer van het Gemeentehuis op en belde direct. ‘Hallo, met H., ik wil graag een afspraak maken om de geboorte van mijn kind aan te geven.’ Gelukkig was het niet zo dat hij meteen terecht kon, dat zou pas echt doen denken aan de reclame met de Paarse Krokodil.  ‘Aangifte geboorte is bij burgerzaken, die hebben het heel druk. U kunt over een week terecht.’ De brave burger moet de moed even in de schoenen zijn gezakt bij het horen van deze mededeling maar hij zette door: ‘Oh, maar ik begreep dat aangifte wettelijk verplicht is binnen drie werkdagen na de geboorte…’, stamelde hij. Daar had de ambtenaar geen boodschap aan. Wel kreeg hij de tip om zich te melden op een bepaald filiaal, want daar zou nog zonder afspraak worden gewerkt. En zo kwam de aangifte van de geboorte van het kastje naar de muur toch goed.

In de Metro van 12 juli j.l. stond een merkwaardig bericht wat kenmerkend is voor de bureaucratie waar wij in het dagelijkse leven steeds meer mee te maken krijgen. Een 47-jarige vrouw uit Voorburg had een mortiergranaat in haar tuin gevonden. Niet gehinderd door enige kennis van oorlogstuig, bommen en granaten,  laadde ze het ijzeren geval uit de Tweede Wereldoorlog in haar auto om het als oud schroot te laten verwerken bij de plaatselijke afvalverwerking. Daar weigerde een ambtenaar de granaat aan te nemen en stuurde de vrouw naar de politie.

Van sommige krantenartikelen is het jammer dat ze niet langer zijn en meer achtergrond verhalen vertellen. Zo zou ik graag willen weten wat de ambtenaar dacht. Ook wil ik weten of de vrouw vervolgens in haar autootje is gestapt en doodgemoederd naar het politiebureau is gereden. Heeft ze dit zomaar over haar kant laten gaan? Ging er discussie aan vooraf? Wat ging er door haar heen?  Puur praktisch geredeneerd, lijkt het mij persoonlijk handiger om het schroot, nadat was vastgesteld dat het op scherp stond, te laten waar het is, de Gemeentewerf rustig te ontruimen en relevante autoriteiten in kennis te stellen. Het zou de ambtenaar zomaar een vrije middag hebben opgeleverd, en wie had hem dat kwalijk genomen?  Zowel voor de ambtenaar als voor Metro een gemiste kans. In het artikel had toch meer gezeten en de afsluitende zin ‘De granaat is tot ontploffen gebracht’ is met recht een dooddoener. Het is komkommertijd, nondeju!

Maar goed, beide voorbeelden zijn exemplarisch voor doorgeslagen bureaucratie. Regels en procedures lijken steeds meer doelen op zich te worden in plaats van dat ze worden gebruikt als middel om processen te stroomlijnen. De ambtenaar van Burgerzaken: ‘Ja, ik weet dat ik u nu te woord sta, maar u moet echt een afspraak maken. Regels zijn regels.’ Zijn collega: ‘Ja, hola, ik heb een lijst van oude ijzeren voorwerpen die ik in ontvangst mag nemen en daar staat nu eenmaal geen mortiergraat op. Als mevrouw op internet had gecheckt had ze dit zelf ook kunnen vaststellen. Goedemiddag.’

Written by thehotstepper

juli 13, 2012 bij 10:41 am

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Een hele intelligente meneer heeft eens gezegd: Er zijn twee dingen oneindig: Het heelal en de menselijke stupiditeit. Maar van het heelal weet ik het niet zeker.

    Blueboost

    juli 13, 2012 at 10:48 am

  2. […] reactie op mijn column over bureaucratie kreeg ik van de kersverse vader in kwestie een leuke cartoon die ik jullie niet wil onthouden. Meer […]


Geef een reactie

