Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Comic Sans

leave a comment »

Vrijdag 6 juli 2012. Buiten het is het somber en grauw. Er hangt een dik pak bewolking waar uit gestaag kleine druppeltjes valt. Het is om kort te gaan geen dag om over naar huis te schrijven. Toch is het ook een bijzondere dag, want het is vandaag Comic Sans-dag. (…) Ik laat bewust even een stilte vallen, want ik kan me voorstellen dat u dit even op u moet laten inwerken. Het was voor mij ook even slikken, want het aantal onzinnige themadagen loopt natuurlijk de spuigaten uit. Kennelijk is er behoefte aan, maar welke achterlijke klootviool bedenkt er in hemelsnaam nu weer dat er een dag moet komen voor een kinderlijk lettertype? Het is door miljoenen pubers omarmd, maar door evenzovele jongvolwassenen weer uitgekotst, nadat ze er achter zijn dat het koddige lettertype evenveel zeggingskracht heeft als stropdassen en sokken met stripfiguren. Kortom, dat niet getuigt van volwassenheid, verantwoordelijkheidsgevoel of (handelings-)bekwaamheid.

Ik las vanmorgen bij iemand op Facebook ‘Happy comic sans dag!’, maar ik schonk er niet echt aandacht aan. Ik was net wakker en logde in op mijn PC om van huis uit te werken, niet om te surfen op het web. Via Citrix had ik al snel verbinding met het netwerk van mijn  werkgever. Eerst maar even mijn mail checken, dacht ik, en dan snel aan de slag. Blijkt dat er geen ontkomen is aan Comic Sans-dag. Inclusief spelfouten sprong de volgende zin mij in het oog: ‘Ik weet niet of onderstaand bericht al breed verspreidt is, zo niet bij deze, zo ja, graag als niet verzonden beschouwen.’

Overdonderd staarde ik naar het scherm.  Onze secretaresse is niet de meest snuggere en van email etiquette heeft ze ook geen kaas gegeten, maar toegegeven, ze houdt wel de actualiteit bij. Het ergerlijke, nietszeggende zinnetje was geschreven in Comic Sans. Nu ben ik pas echt geïntrigeerd en van werken komt nog even niets. Terug naar de vraag welke debiel bedacht heeft dat er een dag moet komen voor dit kalverachtige lettertype. De eerste link die ik aanklik, nadat ik de term in mijn zoekmachine lijkt even inhoudsloos als het lettertype zelf. Op de officiële link voor deze dag  staat bijvoorbeeld op het eerste gezicht niet te lezen wie initiatiefnemer is. ‘Speciaal voor de Comic Sans-dag op 6 juli 2012 presenteren we: De Comic Sansifier’

Is me dat even met de deur in huis vallen. Wie zijn we nou weer? Stel jezelf eerst even netjes voor, zou ik zeggen en leg dan meteen even uit wat het doel is. Maar men vervolgt met ‘Gebruik een van de volgende manieren om je internetbeleving op 6 juli te verrijken met een kleurig Comic Sans-sausje.’, waarna links en buttons worden aangeprezen die je helpen om internetpagina’s te infantiliseren. Ik scroll verder en helemaal onderaan, bij het kopje ‘Meer weten’, kom ik inderdaad meer te weten over de initiatiefnemers. Het blijken de 3FM dj’s Coen Swijnenberg en Sander Lantinga van de Coen en Sander-show. Ik weet genoeg en ik vind de actie ineens zeer passend. Ik ben geen fan van beide heren en hun ego verheerlijkende radioshow. Zonder er verder nog woorden aan vuil te willen maken, loop ik naar het toilet en ontlast mij. In de pot liggen twee drollen in de vorm van een C en een S. Lettertype kunt u wel raden…

Written by thehotstepper

juli 6, 2012 bij 8:08 am

Geef een reactie

