Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Alleen

leave a comment »

We zijn gisteren een heel eind naar het Noorden gereden. 800 kilometer op de kop af. We waren klaar met Italië en de camping die soms leek op een klein Duits dorp. Dus pakten we ons boeltje en vertrokken. Naar een camping aan de Moezel. Duitsers zijn kennelijk een reislustig volk, want hier in Kues, dat naast Bernkastel ligt, staan vooral Engelsen, Nederlanders en zelfs een enkele Zweed. Enigszins verbaasd stel ik vast, dat ik me op deze camping aan de oevers van de Moezel, die ongetwijfeld als ouwe-lullen-camping kan worden gekwalificeerd, prima op mijn gemak voel. De zon schijnt, de vogeltjes kwetteren en af en toe klinkt de zware brom van een dieselmotor, verstopt in het binnenste van een mini cruiseschip dat grijsbehaarde heren en met blauwe spoeling gekapte dames een genoeglijke tijd op het water verschaft. Zie, ik ga er zelfs ouderwets van schrijven.

Ook verbaas ik mij over mijn overbuurvrouw. Een Nederlandse vrouw met kortgeknipt kastanjebruin haar, een bril met een donker vierkant montuur en een soepjurk met roze bloemen. Een echte soepjurk is het niet, nou vooruit, een hippe soepjurk dan. Schijnbaar is ze alleen op vakantie. Moet kunnen zou je zeggen. Ze heeft er de leeftijd voor, eind vijftig, die redt zich wel. Wat mij echter verwonderd is dat zij dus klaarblijkelijk alleen met een caravan op vakantie is. Een Chateau. Noem mij ouderwets, ik zit ten slotte op een bejaardencamping, maar een vrouw alleen op vakantie, met een caravan? Dat verwacht je toch niet? Enfin, bij mij roept dat vragen op.

Eerst dacht ik dat haar man nog lag te slapen. Dat was vanmorgen. Later zag ik haar in haar uppie met de auto vertrekken. Misschien is de man naar zijn werk met een andere auto, dacht ik toen. Dat idee verwierp ik al snel. Te ver van de Nederlandse grens en wat is de kans dat ze is getrouwd met een man in Duitsland werkt? Misschien is ze weduwe, of gescheiden en heeft ze in beide gevallen eigendom over de caravan verkregen. Ze kan er geen afstand van doen en kampeert sindsdien alleen met haar Chateau. She’s the queen of her castle, no lord to serve and as free as a bird, mijmer ik, aangestoken door het Engels dat ik door de Britten om mij heen hoor worden gesproken.

Het blijft me intrigeren. Voor haar caravan, die ze aan het klaarmaken is voor vertrek, (vaak een mannentaak) staan een eenvoudige klaptafel en twee stoelen. De luifel heeft ze opgeruimd, net als het grondzeil dat er onder lag en een mandje groenten, dat vrolijk in het briesje aan de punt van de grote staander hing te bungelen. In de schaduw onder de caravan, staat naast een van de verstelbare poten een krat pils. Een vrouw die bier drinkt? Ik ken er genoeg, dus het zou kunnen. Maar voor wie is die tweede stoel dan toch? Op mij zit ze vast niet te wachten. Ik schenk mezelf nog een Pastis in en mijmer nog even verder.

Written by thehotstepper

juni 1, 2012 bij 8:57 am

Geef een reactie

