Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Geciviliseerd

leave a comment »

“è da persone civili lasciare puliti I lavandini dopo aver lavato le stoviglie”, staat er te lezen in rode letters op een wit emaille bord boven de wasbakken waar de vaat kan worden gewassen. Het betekent zoveel als ‘geciviliseerde personen laten de wasbakken schoon achter’ . Er wordt duidelijk op het gevoel van  mensen gespeeld. Misschien dat het werkt bij Italianen maar bij mij roept het een nauwelijks te onderdrukken averechtse werking op. Net als bordjes in een winkel met de tekst ‘Niet aanraken’. Ik was het helemaal niet van plan… maar van het verbod gaat een suggestieve werking uit. Ineens wil ik niets liever dan de porseleinen theepot die ik niet eens mooi vind bepotelen. Optillen, tegen het licht houden, doen alsof ik hem laat vallen en terwijl mijn ogen die van de verschrikte kassière ontmoeten op kniehoogte opvangen. Nog ergerlijker is ‘ Kijken doe je met je ogen’. Maar ik dwaal af.

Het is mijn eer te na om de na gebruik de afwasbak zo schoon mogelijk achter te laten. Daarvoor heb ik geen aansporing nodig. Hoofdschuddend bekijk ik het  met spaghettiresten en gemengde groenten gevulde afvoerputje en plaats er mijn volle afwasteiltje bovenop. Dan veeg ik eerst het belendende stukje aanrecht schoon. Weg met alle sopresten van mijn voorganger. Als alles blinkt, stal ik er mijn vieze vaat uit. Ik spoel de glazen, de bordjes en het bestek en vul zodoende mijn plastiv bakje met licht bevuild water. Het gespoelde maar nog niet gewassen servies zet ik op het platte stukje aanrecht terug. Als ik alles heb gehad, ook mij pannen, kieper ik de mijn waskom om en tel de achtergebleven doperwten. Volgens mij zijn het er minder dan voorheen. 1-0 voor Theo. Ook de spaghetti is deels weggespoeld.

Dan vul ik het teiltje met zo heet mogelijk water, een beetje zeep en was wat er te wassen valt . Ik heb er altijd zin in en fluit terwijl ik bezig ben I follow rivers, de Triggerfingerversie, maar dat terzijde. Als ik uitgewassen ben, kiep ik de bak om en spoel hem af. Weer tel ik de achtergebleven doperwten. Weer zijn het er minder en de spaghetti is nu bijna weg. 2-0 voor Theo, denk ik, terwijl ik mijn teiltje afdroog en mij vervolgens aan het nadruipende servies, pannen en bestek zet. Grote dingen eerst, anders past het niet.

Terwijl ik sta af te drogen kijk ik opnieuw naar het witte bord met de rode letters en moet denken aan Berlusconi. Een man met meer vrouwen dan rechtzaken, of was het andersom? Een man die zijn politieke tegenstanders geen zendtijd gunde op één van zijn vele TV zenders. Een man die … Ach ik kan zo nog wel even doorgaan! Geërgerd gooi ik het laatste mes bij het afgedroogde bestek in het kleine pannetje dat in het middelste pannetje in het grootste pannetje zit. Ik veeg de onderkant van mijn volle oranje afwasteiltje, schoon, droog in een beweging het aanrecht en zwiep de natte theedoek over mijn schouder. Terwijl mijn schone vaatwerk op een uitgestoken arm balanceert, maak ik met twee vrije vingers van mijn vrije hand het afvoerputje schoon. Geviliseerd als ik ben duw ik een doperwt en een stukje mais door een van de gaatjes van de afvoer. Wat niet weet wat niet deert. Fluitend slof ik terug naar mijn tentje.

Written by thehotstepper

mei 26, 2012 bij 3:50 pm

Geef een reactie

