Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Mussen

with 2 comments

Ooit heb ik ergens gelezen dat de huismus in Nederland met uitsterven wordt bedreigd. Volgens de auteur van het artikel zou dat heel erg zijn. Zelf zou ik het vooral heel jammer vinden, want van alle vogels die ik ken vind ik de mus het gezelligst. Ik vind de huismus in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden namelijk vrolijk en outgoing. Hij lijkt in ruil voor wat kruimels altijd bereid om je gezelschap te houden en is zogezegd alles behalve schuw. Wanneer ik een musje zie, word ik altijd vrolijk. ‘Kijk een mus!’, roep ik dan opgetogen, wat mij niet zelden op verbaasde blikken van mijn gezelschap of van onbekenden op het terras waar ik mij dan toevallig bevind, komt te staan. Als het even kan leg ik dan uit dat ik heb gelezen dat mussen in Nederland dreigen te verdwijnen en dat ze im grund vrij schuw zijn. Ondertussen verkruimel ik een janhagel of speculoosje die ik de mus voor de ranke pootjes werp. Het wordt altijd met gekwetter in dank aanvaard en al gauw verschijnen er meer mussen. Sommige terrasbezoekers kijken me boos aan en maken gnuivend opmerkingen: ‘Pfff, zou uitsterven, het is een plaag!’ Onderwijl beschermen ze met hun vrije hand het stuk appelgebak dat op een schoteltje ligt wat zij met hun andere hand ondersteunen. Ik vind het een feest om naar te kijken.

Als ik me de naam van de auteur van het mussenartikel zou herinneren zou ik zijn adres opzoeken en hem geruststellen. In Italië, op de camping waar ik verblijf, zijn ze in overvloed. Elke ochtend zit ik blij aan mijn ontbijt. Ik koop dagelijks een extra panini om te delen en heb zo al heel wat vriendjes gemaakt. Gelukkig kan mevrouw Stepper het gezelschap van de steeds brutaler wordende musjes wel waarderen. Laatst hadden we er één in de tent en gisteren zat er één op de rugleuning van haar stoel over haar schouder mee te kijken hoe ze in haar cruesli zat te roeren. Toch lijken ze welgemanierd, want ik heb er nog nooit een op de tafel gezien. Wel eronder. Er hippen er op dit moment zeker zes rond mijn in espadrilles gestoken voeten. Terwijl ik een slok van mijn koffie neem, zie ik hoe een slank, enigszins vaal musje een stuk brood afhandig maakt van een bolle, donkerbruine mus met in de veren op zijn rug donkere tijgerstrepen. Hij lijkt het al goed te vinden, draait zich met een hupsje naar mij om  en kijkt me met een schuin koppie aan. Ik lach en steek mijn hand uit. Nieuwsgierig hipt hij naderbij. Even denk ik dat hij op mijn uitgestoken wijsvinger gaat zitten, maar dan werpt mevrouw Stepper een stukje brood op de grond. Ik zweer je, dat hij naar me knipoogde, alvorens hij zich met twee andere musjes in het strijdgewoel om het deegballetje wierp. Alle drie de vogeltjes vliegen met een stukje in hun snavel geklemd een eindje verderop en ik moet weer aan die auteur denken. Ik weet het zeker: De huismus is oké, die komt wel op zijn pootjes terecht. Hoe heette die auteur nou?

Written by thehotstepper

mei 25, 2012 bij 4:45 pm

Geplaatst in column, reizen

Tagged with , , , ,

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Enige aantekeningen uit het dagboek van Juli 2005, Provence…

    “…We worden begroet door honderden vogeltjes , vooral mussen en zwaluwen, die piepen en poepen dat het een lieve lust is. Gelaten laten we het allemaal over ons heen komen…”

    “…Vandaag een reisdag. De reis is de kortste van de vakantie, zowel in tijd als in afstand.
    We nemen afscheid van de musjes in de struiken, strooien extra veel kruimels. Je moet iets doen om anderen je afwezigheid als een gemis te laten ervaren…”

    Ik meen dat de mussen op hun dieptepunt waren in Nederland rond 2000. Inderdaad was de populatie drastisch geslonken. Inmiddels zijn ze gelukkig weer helemaal terug.
    Wie houdt er nu niet van musjes :-))

    Lutek

    mei 25, 2012 at 5:13 pm


Geef een reactie

