Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Aardbeving

leave a comment »

We zitten op een camping in het noorden van Italië en lezen ieder een boek. We lezen omdat het kan, omdat het mag, omdat we het leuk vinden. We zijn ontspannen en genieten van elkaars gezelschap ook als we even niets tegen elkaar zeggen. Niets moet. In de moderne wereld ligt verveling dan al gauw op de loer. Mensen zijn verwend. Als ze even niets om handen hebben ontstaat al gauw een onrustig gevoel. Een bijverschijnsel van welvaart. Heb je ooit een inwoner van een derdewereldland zien stressen, omdat hij even niets te doen heeft?

Het is misschien wel daarom dat we zo graag kamperen. Even terug naar af, back to basic. We wonen in een tent, zitten op eenvoudige stoelen en slapen op een matras op de grond. Onze telefoons staan uit en het enige idee van een buitenwereld wordt eens in de zoveel uur gevormd door het geluid van een passerende trein. Het geluid is niet hard, maar net luid genoeg om ons eraan te herinnerendat het gewone leven, dat we twee weken achter ons hebben gelaten, doorgaat.

‘Voelde je dat?’, vraagt mevrouw Stepper.

‘Nee’, ik schud mijn hoofd al voor ik van mijn boek opkijk en haar grote bruine ogen ontmoet.

‘De grond ging helemaal heen en weer. Ik ben een beetje duizelig’. Ik steek mijn hand uit. Onze vingers verstrengelen zich.

‘Zal wel een goederentrein zijn’, zeg ik, terwijl ik naar haar  glimlach. Maar dan voel ik het ook. Ze trekt één wenkbrauw omhoog en ik denk hetzelfde als zij. Dat was géén trein. Ik knipoog en knijp in haar hand.

‘Bizar’, zeg ik. Even blijven we zo zitten, dan verdiepen we ons weer in onze boeken.

Een dag later zet mevrouw Stepper haar gsm aan. Piep-piep. Bericht uit Nederland. In Bologna, zo’n 200 kilometer hiervandaan was gisteren een aardbeving van 6 op de schaal van Richter. Ik schenk heet water op de koffie en vraag: ‘Kom je zo ontbijten?’

Written by thehotstepper

mei 22, 2012 bij 4:38 pm

Geplaatst in column, reizen

Tagged with , , , , ,

Geef een reactie

