Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Zomer op komst

leave a comment »

Het is maandagmorgen, tien uur. In de verte laat een onzichtbare kerkklok tien zware slagen klinken. Telkens nadat een diepe galm is weggeëbd klinkt een nieuwe. Acht – Negen – Tien… De nagalmende echo van de laatste slag sterft langzaam weg. Even is het stil, maar dan begint een vogel te fluiten. Het is een hoge, langgerekte riedel, die lijkt op een startsignaal. Het doet me denken aan het fluitje van mijn vroegere gymleraar, meneer Van Gent. Hoog en snerpend.

Dan volgen er meer vogels. Elk met hun eigen melodie, hun eigen lied. In een met fris groen blad getooide beuk klinkt het geroekoekoe van een duif. Af en toe klapt hij onbeholpen met zijn vleugels, alsof hij bijna van een tak valt en zijn evenwicht probeert te bewaren.

Ondertussen klimt de zon in de strak blauwe lucht en wint met de minuut aan kracht. Terwijl de zonnewarmte en de wind mijn natte haren drogen ruik ik steeds vager de geur van mijn shampoo. Verderop in het gras zit een jonge vrouw te schrijven. Haar schoenen heeft ze uitgedaan. Die staan naast haar in het gras. Ze is net als ik te oud om te spijbelen. Heeft ze een vrije dag?

Even later wordt het drukker in het park. Her en der zitten jongeren op het grasveld. Drie meisjes met donkere haren delen een appel. Twee hippieachtige meisjes hebben hun fietsen op een schijnbaar willekeurige plek laten vallen en liggen er nu naast. Twee jongens van een jaar of vijftien buigen zich verderop over een laptop. Een vliegtuig trekt witte strepen ins blaue hinein.

Een groen uitgeslagen borstbeeld slaat het tafereel goedkeurend gade. De zomer is in aantocht. Het park is er klaar voor. Ik kan niet wachten.

Written by thehotstepper

mei 17, 2012 bij 5:25 am

Geplaatst in column

Tagged with , ,

Geef een reactie

