Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

NL10 houdt het voor gezien

with 2 comments

NL10 is niet meer. Vanaf vandaag is de laatste editie te verkrijgen in één van de standaards die her en der in de stad te vinden zijn. Dat wil zeggen… als je er één weet te vinden die al is voorzien van het laatste magazine. De meeste waar ik langs fietste voor een nieuwe dosis nieuws over Rotterdam lagen nog vol met het vodje dat het tijdschrift gaat vervangen, de maandelijkse agendakrant.

AKP Media BV, de uitgever, heeft besloten om de stekker uit het magazine te trekken. Hij handelt hierbij geheel conform de zeitgeist die Europa, Nederland en dus ook Rotterdam teistert. Bezuinigen is het devies, dus er zal bezuinigd worden, moet men hebben gedacht.

In plaats van een tweewekelijks blad, gingen we aan het begin van het jaar terug naar een maandelijkse uitgave. Wat de lezer meteen opviel, maar de uitgever niet, is dat een maand best lang is om uit te kijken naar ‘het laatste nieuws en achtergrond informatie’ op het gebied van uitgaan en feesten, shoppen en eten. Naar de vervanger, de maandelijkse agendakrant keek niemand na de eerste keer nog uit. Daar wil de gemiddelde Rotterdammer de handen niet aan vuil maken, crisis of niet. Het blijkt uit de overvolle standaards met oude agendaladders.

En dat van de handen vuilmaken, waar Rotterdammers over het algemeen niet voor terugschrikken, is waar. Het krantje is gedrukt op goedkoop papier, met slechte inkt. Eeuwig zonde dat de laatste editie van NL10, the magazine, die schande niet bespaard is gebleven. Flinterdun, slechts 30 pagina’s inclusief voor- en achterkant, waarvan 15 volledige bladzijden met reclame. En dan ook nog op van dat vieze, stroeve papier! De voorkant die overwegend wit is, heb ik al beduimeld door te  bladeren en ik ga zo eerst mijn handen wassen.

Het lijkt eeuwig zonde, maar ik mag niet overdrijven. Ook de uitgeverij is conjunctuurgevoelig. Eerst wordt er fors beknibbeld op uitgaven. (goedkoper papier en inkt) Dan wordt er gesnoeid in overhead. (minder inhoud, minder research, minder medewerkers, dus minder kosten) Vervolgens buigt men zich over afnemende oplage en minder adverteerders. Inmiddels zijn we herstellende van een recessie en komt men er achter dat door investering een nieuwe impuls kan worden gegeven aan een ondertussen zieltogend krantje. Laten we er een magazine van maken, met meer inhoud en achtergrond! Ik hoor het de (nieuwe) uitgever in 2015 denken.

Of we daarmee ons magazine, dat het waard was om voor om te fietsen, terugkrijgen is een tweede. Zoals dat gaat met veranderingen, blijft niets hetzelfde. Zeg dus maar dag tegen de Stadsfluisteraars, Partycrasher en Nachttijgert. Ik heb al gezegd dat ik niet moet overdrijven, maar ik vind het eeuwig zonde, dat zij geen fatsoenlijk laatste magazine hebben gekregen om afscheid te nemen.

Written by thehotstepper

mei 16, 2012 bij 4:46 pm

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hmm vreemd…na deze publicatie is het magazine gewoon weer verschenen.

    Peter van Drunen

    juli 23, 2012 at 1:09 pm

    • Beste Peter, na deze publicatie is het magazine alleen nog in de afgeslankte vorm, als krantje verschenen. Er staan sinds kort wel weer een paar editorials in, maar als je de vorm en inhoud van de laatste edities vergelijkt met hoe het magazine ooit was, dan zijn de verschillen nog duidelijk aanwezig. Persoonlijk vind ik dat jammer, maar als jij tevreden bent met de NL10, dan wens ik je veel leesplezier!

      thehotstepper

      juli 23, 2012 at 1:23 pm


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: