Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Geroezemoes

leave a comment »

Geruststellend geroezemoes klinkt rondom mij op een zonovergoten Leuvens terras. De mensen hier zijn bedeesder en minder luidruchtig dan in Nederland. Hier weet men rustig te genieten met een zachte G. Het geluid van de stemmen dat mij van alle kanten bereikt is niet opdringerig en verre van hard. Niet voor niets begon ik over geroezemoes, want nergens anders dan in België komt de definitie voor dit woord (zacht geluid van door elkaar klinkende stemmen) beter tot haar recht.

Gezellig zou een typisch Nederlands woord zijn, maar hier in België weten ze ook invulling aan dit containerbegrip te geven. Ze hoeven dat niet te verklaren, noch zullen ze het hardop zeggen of over zichzelf schrijven. Het zit ze in het bloed. Onderhuids kabbelt de Belgische gezelligheid en uit zich zachtjes in geroezemoes.

Het gebabbel op Belgische terrassen kent geen dissonanten, geen uitbarstingen van vreugde of vilein. Een  continue stroom van gemurmel en gebrom zijn mij een streling voor het oor. Uiteraard wordt hier en daar gelachen om een grap of een gewaagde opmerking, maar de Vlaming doet dat besmuikt in de betekenis van heimelijk, om anderen niet tot overlast te zijn. Het komt op mij nochtans over als een warme douche. Ik ga er zelfs chiquer van schrijven. Vooruit, ik neem er nog één…

Written by thehotstepper

mei 16, 2012 bij 5:54 am

Geef een reactie

