Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Niets willen missen

leave a comment »

8 mei 2012 – Op de voorpagina van de Metro staat in dikke zwarte letters dat Jeugd lijdt aan stress dankzij social media. In het bijbehorende artikel op pagina 3 wordt dit toegelicht. Jongeren kunnen niet meer zonder social media volgens de Nationale  Academie voor Media & Maatschappij, die onderzoek deed naar Social Media Stress (SMS) bij jongeren tussen de 13 en 18 jaar. Met  subtiele stimuli zoals geluiden, pushberichten, aandacht en beloningen worden jongeren in de ban gehouden van social media. Veel jongeren geven aan niet te willen stoppen, omdat zij bang zijn om buitengesloten te raken. Deze angst  kan zulke ernstige vormen aannemen dat wordt gesproken van een ‘aandoening’,  FOMO – Fear of Missing Out.

Zoveel ik kan

Al in de jaren 80 schreef Huub van der Lubbe het prachtige Zoveel ik kan, waarin hij bijna 30 jaar avant la lettre FOMO beschreef:

liefje hier ben ik weer

later dan ooit

jij wakker ik dronken

ik leer het ook nooit

er is zoveel te doen lief

en het gaat maar door

en niks wil ik missen

want daar is het toch voor

Mijn inbox is dicht, dus ik sta open voor jou

Niets willen missen, Fear of missing out,  het is ouder dan we denken, maar waar dit voorheen leidde tot uithuizig zijn, leidt het tegenwoordig vooral tot afgeleid en afwezig zijn. Veel jongeren zijn bang  om er niet  bij te horen als zij niet voldoen aan de sociale verplichtingen die continu van hem worden gevraagd. Daarom is de campagne  ikbenoffline.nl gestart. Met slogans als Mijn inbox is dicht, dus ik sta open voor jou wordt getracht jongeren bewust te maken van hun social mediaverslaving. 13 mei a.s. is de eerste ikbenoffline-dag , die moet laten zien dat je ook volop kunt leven zonder 24/7 online te zijn.

Na mijn eigen experiment 99 dagen zonder Facebook ben ik  benieuwd naar de resultaten van deze dag. De vraag is of één dag genoeg is om mensen bewust te laten worden dat je heel goed zonder social media kan. Aan de andere kant kan het hen wel bewust maken van hun verslaving, want de afkickverschijnselen zijn in het begin het ergst. Velen zullen dan ook uitkijken naar 14 mei, de dag waarop zij, als ze weer online zijn, met foto’s en berichten kunnen laten weten hoe zij hun offline-zondag hebben beleefd.

Geef een reactie

