Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Biertje?

leave a comment »

Ga je mee na het werk een biertje drinken? Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld. Meestal op vrijdag. Het lijkt een onschuldige vraag. Gezellig toch? Na het werk een biertje drinken. Toch is deze vraag minder ongevaarlijk dan ze op het eerste gezicht doet vermoeden.

In de eerste plaats komt dat doordat ik graag gevolg geef aan een dergelijke uitnodiging. Mijn reactie is meestal een wedervraag in drievoud. Hoe laat? Waar? (Al dan niet in de suggestieve vorm: Stalles? Van Zanten? Pardoen?) En tenslotte, afhankelijk van het antwoord op de eerste vraag: Kan het niet eerder? Gezien vanuit het perspectief van mijn werkgever is de vraag dus verre van onschuldig. Zeg maar dag productiviteit, dag arbeidsethos, dag verantwoordelijkheidsgevoel. Ik placht dit overigens te vergoelijken met steekwoorden als effectiviteit, compensatie en later inhalen.

In de tweede plaats blijkt deze vraag, zeker op vrijdag met het weekend voor de deur, een wolf in schaapskleren omdat het zelden bij een biertje blijft. Het verkleinwoord, biertje, zou alarmbellen moeten doen afgaan. Door de verkleiningsvorm klinkt het ongevaarlijk, maar niets is minder waar. Zo drink ik bijvoorbeeld graag Duvel, een majestueus en door vrolijk dansende belletjes feestelijk bier dat graag helpt om de gedachten aan werk af te schudden en te ontspannen. Een tweede kan daarom geen kwaad – op een been kan men niet lopen, niet waar? – en net als ik wil afrekenen komt een volgende vriend of vriendin uit het werk. Een hand, twee zoenen en voilà, een derde Duvel.

Zullen we na het werk een biertje drinken? Ik wil de schuld niet bij mijn vrienden leggen. Ik ben er tenslotte zelf bij. Maar het blijft zelden bij één bier. En mocht het om uiteenlopende redenen uit de hand lopen (de zon schijnt, het is weekend, D. komt ook zo, het regent, het kan geen kwaad, we bestellen wel een bittergarnituur) dan is het resultaat zelden een katertje. Voor onze deplorabele toestand de volgende dag bestaat geen verkleinwoord. Toch hoor je mij niet klagen, want hetzelfde geldt voor die andere twee ingrediënten van ‘een biertje drinken’: vriendschap en gezelligheid.

Written by thehotstepper

mei 2, 2012 bij 9:47 am

Geplaatst in column

Tagged with , , , ,

Geef een reactie

