Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Tachtigjarige Oorlog gewonnen met bier

with one comment

Vandaag weer een hoop ellende in de krant, maar gelukkig is er ook nieuws, waarbij ik alleen bij het lezen van de kop al denk Vind ik leuk. Ik loop er zelfs warm van, dus zit er niets anders op dan het nieuwsvergaren te staken en een blogje te typen. Dit wil ik graag delen. De kop van het artikel op pagina 12 van de Volkskrant van vandaag heb ik hierboven letterlijk overgenomen. Om plagiaat te voorkomen zal ik hieronder alleen de strekking weergeven. Mocht je me niet geloven of e.e.a. nog even rustig willen nalezen, dan kan je vast terecht op de site van genoemde krant.

Eigenlijk is de titel een perfecte samenvatting. De Hollanders hebben door voldoende bier te drinken het einde van de Tachtigjarige Oorlog afgedwongen. Terwijl de Spanjaarden hun soldaten betaalden door heffingen op zilver en goud die werden gewonnen in de koloniën ver weg, werden de Nederlandse soldaten onder meer betaald uit de inkomsten van bieraccijnzen. Hoewel de belastingen op bier telkens werden verhoogd, dronken de Hollanders stug door. Dit resulteerde in een constante cashflow, waarmee de moraal van de Hollandse soldaten, die zelf ongetwijfeld ook hun pintje dronken, onverminderd op peil bleef. De Spaanse soldaten moesten vaak maanden op hun soldij wachten, waardoor zij regelmatig aan het muiten sloegen. In 1648 erkende Spanje in Münster de onafhankelijkheid van de Republiek der Nederlanden.

Mocht Nederland ooit in een oorlog belanden, en ik hoop het niet, dan ben ik voorbereid. Hoewel ik niet aan de liter bier per dag kom, die de Nederlanders in de zeventiende eeuw gemiddeld per inwoner dronken, ben ik in dat geval uiteraard bereid om meer te gaan drinken. Eigenlijk is het jammer dat niet meer oorlogen zo worden uitgevochten: de vijand onder tafel drinken. Shotjes als vorm van guerillatactiek en kopstootjes als ultieme vorm van verzet…

Ik snap nu waarom op Koninginnedag en de Bevrijdingsfestivals het gele goud rijkelijk uit de vaderlandse biertappen stroomt. Eigenlijk raar dat het dan niet gratis is. Hou je volk in vorm, zou ik willen adviseren. Bovendien zou het een mooi gebaar zijn van Beatrix ter ere van onze verre voorvaderen die destijds de Oranjes een land en een troon gaven.

Written by thehotstepper

april 14, 2012 bij 1:20 pm

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Proost!

    dredelatourette

    april 15, 2012 at 10:16 am


Geef een reactie

