Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

C(oom)a

with one comment

Dat je te tegendraads was om naar de dokter te gaan, daar kan ik inkomen. Dat je te eigenwijs was om doodziek toch boodschappen te gaan doen, begrijp ik. Had je dat niet gedaan, dan was je in je eigen huis in elkaar gezakt en had de buurman je nooit gevonden op de trap van jullie fietsenkelder. Goed gedaan, zou ik bijna zeggen. Dat je geveld bent door Legionella, veteranenziekte, vind ik wel stoer klinken, maar zo ken ik je niet.

Een oudgediende als in ex-soldaat ben je in geen geval. Ongeschikt verklaard vanwege pacifisme, platvoeten, broederdienst, wat dan ook. Jij hoefde niet in dienst. En stoer ben je ook niet. Of je stoerheid moet zitten in je eigengereidheid, je nonchalance en de rust die je uitstraalt. Overjarige hippie, met je grijze baard en je bierbuikje. Ouwe rocker, met je leren motorjack. Je hebt niet eens een auto!

Ik kan nauwelijks geloven dat je er misschien binnenkort niet meer bent. Jij was. (…) Want zo was je. Je was er gewoon. Je drong je niet op. Je kon geamuseerd een gesprek volgen en dan als niemand het verwachtte een droge opmerking plaatsen. Terug naar de tegenwoordige tijd, want je bent niet voor niets mijn favoriete oom en je gaat als het aan mij ligt voorlopig nergens heen.

Goed, je ligt op de IC in een kunstmatige coma en voor het eerst in je leven ben je op niveau aan het sporten, terwijl je vecht voor je leven. Maar je bent in goede handen. Je longen worden ondersteund door beademingsapparatuur. Je nieren zijn aangesloten op een dialyseapparaat. Waar men zich nu het meeste zorgen om maakt is je lever. Maar die heb je op jouw manier jarenlang getraind. Ik heb daar vertrouwen in. Jij komt er bovenop!

Zes dagen heb je je ziekte verwaarloosd. ‘Griep moet je nu eenmaal uitzieken, ik hoef niet naar de dokter’. Je hebt het zo letterlijk gezegd. En ik zou je in alle andere gevallen gelijk geven. Ik herken die gedachtegang maar al te goed. Het doet recht aan je eigenzinnigheid, je kalmte en je onbekommerdheid die ik eerder noemde. Die eigenschappen hebben je echter wel in een lastig parket gebracht en je bevind je nu in Dire Straits, één van je favoriete bands.

Jij zal er om kunnen glimlachen, maar je had je verdomme best wat drukker mogen maken om je eigen welzijn. Zorg dat je weer beter wordt, dan drinken we binnenkort samen weer op je gezondheid. Voor mijn part rook ik een zware shaggie met je voor de gezelligheid. En terwijl we praten over koetjes en kalfjes, speelt op de achtergrond Pink Floyd, ook één van je favorieten. Hey you! Don’t help them to bury the light. Don’t give in, without a fight. Hou vol kerel, ook al mag ik je nu niet bezoeken ik denk aan je!

Written by thehotstepper

april 8, 2012 bij 2:19 pm

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] het wachten is beloond, daar zal ik wel nooit achter komen. Feit is dat mijn oom weer tekenen van tegenwoordigheid van geest vertoont. Hoewel de tekenen minimaal zijn, hij kan nog […]


Geef een reactie

