Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Miep-miep

leave a comment »

Rotterdammers opgepast! Wees driewerf gewaarschuwd. Het is maar dat u het weet. Ik heb een nieuwe fiets. Het is een racemonster. Een mountainbike, met 28 inch in plaats van 26 inch banden. Er zitten ook niet van die grote noppen op. Dat noemen ze dan hybride geloof ik. Veel meer dan een frame, een zadel, stuur en wielen is het niet. Ongelooflijk licht, en nu komt het, voorzien van 21 versnellingen!

Ik kan het niet hard genoeg benadrukken, een gewaarschuwd mens telt voor twee: wees op uw hoede. Ik heb een nieuwe fiets en ik kan hard. Althans, dat kan ik straks. Nu heb ik vooral nog moeite met schakelen. Had ik al gezegd dat mijn fiets 21 versnellingen heeft? Aan mijn stuur zitten zes hendels, drie aan elke kant. Twee zijn van de remmen. Die zijn goed. Daarvoor hoef ik u niet te alarmeren. Het gaat om de andere vier. Die zijn voor het verzet. Twee rechts voor de tandwielen op het achterwiel en twee links voor de tandwielen bij mijn trappers.

Ik ben er al achter dat de hendels dienen om mijn ketting van het ene tandwiel naar het andere te brengen. Punt is dat ik steeds de volgorde vergeet. Zo fietste ik met een aardig gangetje op de Westzeedijk, toen ik bedacht dat ik een ander verzet wilde. Mijn benen bewogen als molenwieken tijdens een Zuidwester storm. Ik wilde een tandje erbij, maar dat ging dus mis. Stante pede bewogen mijn benen zich als de zuigerstangen van een accelererende Ferrari en bijna schoot een van mijn voeten van de trapper.

In gedachten zag ik mijzelf al over de kop slaan, omdat de weggeschoten trapper zijn 360 had gedraaid en tegen mijn kuit klapte, waardoor mijn been dat inmiddels voet aan de grond had gekregen als hefboom zou dienen, zodat ik met fiets en al gelanceerd zou worden en met een salto mortale op het asfalt, een motorkap of de voorruit van een auto zou belanden. Gelukkig hield ik tijdens dit angstbeeld mijn hoofd koel, en bediende een van de andere flippers, waarop mijn benen weer langzamer op en neer gingen. Deze keer liep het goed af, maar blijf de komende dagen alert. Ik kan zomaar voorbij komen duikelen.

Het omgekeerde maakte ik tijdens mijn maidentrip ook mee. Ik naderde een kruising en keek goed naar links en rechts. Ik zag auto’s in een lange rij, maar met voldoende ruimte ertussen om te passeren. Even terugschakelen en gezwind ertussen door, dacht ik zo. U raadt het echter al, terug- werd opschakelen en het was alsof ik een trap met te grote treden wilde beklimmen. Ik stond bijna stil. Zo belande ik voor de tweede keer deze middag bijna op de motorkap of een voorruit van een auto. Gelukkig werkten de remmen van de mij van opzij naderende wagen feilloos en werd de film-van-mijn-leven-tot-nu-toe onderbroken door een boodschap van algemeen nut.

Wat doe jij in godsnaam op een mountainbike? Je bent bijna veertig, gek! Doe ’s effe lekker normaal. Je kan niet eens schakelen! Ik liet de woorden op mij inwerken en schudde mijn hoofd. De bestuurder van de bolide die net een noodstop had moeten maken schudde zijn vuist. Hij zal mijn hoofdschudden persoonlijk hebben opgevat. Ik schakelde op goed geluk omlaag en zette mijn weg voort. Veertig is niet oud en ik leer dit kunstje wel, dacht ik. Ik ga dit onder de knie krijgen en laat ze dan vooral oppassen. Ik ben straks snel, wendbaar en niet te stoppen. Ik ben Theo, heb een nieuwe fiets en doe miep-miep na: Miep-miep… Zoef!

Written by thehotstepper

maart 18, 2012 bij 7:53 pm

Geplaatst in column

Tagged with , , ,

Geef een reactie

