Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Dagblad De Pers Stopt Niet (hoop ik)

leave a comment »

DAGBLAD ZOEKT NIEUWE EIGENAAR/UITGEVER, kopte De Pers gisteren op de voorpagina. Op pagina drie is de verklaring te lezen in een paginagroot persbericht. De Pers, de enige gratis kwaliteitskrant van Nederland houdt op te bestaan door tegenvallende commerciële resultaten. Het nieuws kwam bij mij hard aan.

Vandaag werd ik hardvochtig met mijn neus op de feiten gedrukt. De blauwe krantenstandaards van De Pers aan de achterzijde van Centraal Station waren leeg. Dus zo voelt het straks?, dacht ik, een brok in mijn keel wegslikkend. Ik ben de afgelopen vijf jaar blijkbaar nogal aan het blaadje gehecht.

Gehaast liep ik door de voetgangerstunnel naar de voorzijde van CS, waar ik gelukkig nog enkele exemplaren aantrof. Geven wij zo weinig om nieuws, opinie en verdieping, dat we dit laten gebeuren? Laten wij een gratis kwaliteitskrant links liggen, zodat adverteerders dit ook doen? Geen lezers, geen advertenties, geen inkomsten, geen krant. Zo simpel werkt dat. Maar het voelt onrechtvaardig.

In de trein sloeg ik de met moeite verkregen editie van vandaag open. De man met de hamer kwam al op pagina twee langs om me in te peperen wat een verlies de teloorgang van De Pers betekent voor de journalistiek in het algemeen en voor mij als trouwe lezer in het bijzonder. Dit besef drong zich keihard aan mij op na het lezen van de briljante column van Kustaw Bessems en een artikel over het feit dat twee journalisten van De Pers zijn genomineerd voor de grootste journalistieke prijs van Nederland, De Tegel.

Ondanks dat er op internet diverse steunbetuigingen zijn en er zelfs een site RedDePers in het leven is geroepen, rekende ik uit hoeveel edities nog zouden verschijnen. En toen begon het me te dagen. Wat een geweldige stunt, wat een prachtige vorm van marketing en klantenbinding. Begin april geen Pers meer. Opgelucht  en met een enorme glimlach voel ik de steen in mijn maag kleiner worden en mijn verontwaardiging wegebben. Dat De Pers zou verdwijnen, is te absurd voor woorden. Dit kan niet waar zijn, dus moet het een grap zijn. 1 april, kikker in je bil!

Written by thehotstepper

maart 14, 2012 bij 7:14 pm

Geef een reactie

