Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Aangifte doen

leave a comment »

Ik ben godvergeten kwaad. Klinkt erg? Ja, dat is het ook. Als je denkt dat je er niet tegen kan, dan moet je maar niet verder lezen. Voor wie wil weten waar dit over gaat, mijn fiets is gejat. Zo, dat is er uit. Mag ik daarom boos zijn? Niet dan? Behalve boos, ben ik verontwaardigd en teleurgesteld. Wat is tenslotte erger dan boos? Teleurstelling, desillusie, domper, kater, koude douche. Kan niemand zich voorstellen dat ik met een steen in mijn maag zit?

Een steen?  Over een fiets?

Over een fiets, ja!

Wat doet het er toe wat de oorzaak van mijn gevoel is? Als we zo gaan beginnen, dan kan ik wel ophouden met ventileren hier. Als je er niet tegen kan, dan heb ik je gewaarschuwd en had je na de eerste drie zinnen al kunnen stoppen met lezen. Zeg niet dat het niet waar is.

Het ligt ook niet aan jou, het ligt aan mij. Luister je nu weer? Ga je nu weer verder met lezen? Ik zal het even voor je samenvatten. Mijn. Fiets. Is. Gestolen. In Rotterdam, op het Schouwburgplein.

In het holst van de nacht? Als de boeven op pad gaan?, wil je nu weten? Nee, niet eens. Het was tussen zes en half tien ’s avonds. Ik ging even naar de bioscoop, met mijn meissie. Doen we wel vaker, niets bijzonders, maar vanavond dus wel.

“Gekocht op 23 januari, gestolen op 29 februari. Trouwe metgezel van woning naar station. Een goed begin is het halve werk.” Mooi grafschrift, ware het niet, dat mijn stalen ros uit mijn leven is gerukt, maar ik geen afscheid kon nemen op deze manier. Het waren zes mooie weken.

Nog dezelfde avond belde ik de politie. Een veel te joviale stem, die me doet vermoeden dat het Politie Promotie Team naar me toe komt deze zomer, vraagt me ’In welke plaats wilt u met de politie spreken? Spreekt u de plaatsnaam duidelijk in.’  Een kort gesprek volgt. Ik ben ‘live’ verbonden met een politieagente, die ik vertel dat ik aangifte wil doen van een gestolen fiets. Zij vraagt mij om via een website aangifte te doen. Ben je van de pot gepleurd? Ik denk het, maar zeg diplomatiek dat ik dat niet wil. Ik ga toch zeker je administratie niet voor je doen? ‘Nee, ik wil nu aangifte doen, telefonisch’, antwoord ik. Overmorgen heb ik een telefonische afspraak.

Written by thehotstepper

februari 29, 2012 bij 10:47 pm

Geef een reactie

