Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Vreemd compliment

leave a comment »

Vandaag kreeg ik een vreemd compliment. Ik was in gesprek met mijn schoonzusje, een spring-in-het-veld van twintig. Flapuit, zou je ook kunnen zeggen. In ieder geval, we waren in gesprek, toen ze me onderbrak en me net niet aankeek. Haar ogen fixeerden zich boven mijn voorhoofd.

‘Die grijze haren staan je best goed.’ Verbaasd volgden mijn wenkbrauwen haar blik en ik keek haar dus niet begrijpend aan.

‘Nee, echt’, vervolgde ze. ‘Je kan het hebben. Sommige mensen gaan dan verven, maar dat heb jij niet nodig. Staat je echt heel goed.’ Ik haalde mijn hand door mijn haar en glimlachte.

‘Bedankt, denk ik. ‘ Onschuldig keek ze me aan. Ik vermoed dat ze genoot van het feit dat ze me van mijn apropos had gebracht. Eigenlijk vond ik dat ook wel stoer van haar, want het overkomt me niet zo vaak.

Ik hervatte me snel, door te vragen wat voor smaak thee ze wilde. Het werd bosvruchten. Ondertussen babbelden we over koetjes en kalfjes, zoals ons gesprek ook was begonnen. Als mijn grijze haren nog in die categorie passen, dan valt het wel mee, dacht ik ondertussen. Ook was ik druk doende met in mijn achterhoofd een lijstje met knappe mannen met grijs haar te maken:

Hoe heet die gast uit Dynastie ook alweer? Hij was getrouwd met die Linda Evans, ook grijs trouwens, maar niet mannelijk genoeg. Blake Carrington! Oh nee, zo heette hij in de serie.  En zo ging het door in mijn grijze achterhoofd: George Clooney, Gandalf, Sean Connery. Zelfs Brad Pitt wordt grijs. Een indrukwekkend lijstje van knappe mannen. Maar kom op, hoe heet die cowboy!

Nee, niet John Forsyth. Ik bedoel die met die enorme  borstelige snor, die als een omgekeerde glimlach op zijn bovenlip zit. Die enorme knevel, die zijn kop karakter geeft, hoewel zijn kop dat niet nodig heeft. Ik bedoel die gast, die inmiddels dik in de zeventig  is, maar al zeker veertig jaar grijs. Hij heeft net als ik nog een volle  bos haar, waar je je niet voor hoeft te schamen.

‘Sam Elliot!’ Mijn schoonzusje keek me vragend aan.

Written by thehotstepper

februari 10, 2012 bij 6:02 pm

Geef een reactie

