Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

The proof of the pudding is in the eating

leave a comment »

Wat moeten ze eind vorig jaar blij zijn geweest bij NS, toen de aangekondigde horrorwinter uitbleef. Ze hadden immers de minister, de reiziger en eigenlijk heel Nederland beloofd dat ze ‘er klaar voor waren’. Neem het ze eens kwalijk, dat ze rond Kerst en Oud en Nieuw een zucht van verlichting slaakten, elkaar aankeken, met een oliebol in de ene, een glas champagne in de andere hand, en grapjes maakten over het ‘vreselijke’ winterweer.

Wat moeten ze opgelucht zijn geweest. De punctualiteit was in 2011 historisch hoog. Bijna 95 procent. Daarnaast was er in 2011 geen enkele ‘zwarte dag’, ofwel een dag waarop de punctualiteit lager uitkwam dan 70 procent. Dat dit te maken had, met het uitblijven van een heftige herfst en een wilde winter, daarover haalden ze de schouders op. Er ligt immers een pak wintermaatregelen klaar, moet men hebben gedacht. Vol vertrouwen begon men aan 2012. Januari zag er goed uit. NS kon weer trots zijn op haar product. Dat de norm voor vertraging was aangepast van drie in vijf minuten, was men vlot vergeten. Het resultaat, daar ging het om. Helaas, het liegt er niet om.

Op 3 februari om 12.31 uur ontving ik echter een sms van NS dat er aanpassingen waren aan de dienstregeling vanwege het winterweer. Het resultaat was minder Sprinters, meer overstappen en uiteindelijk toch enorme vertragingen en gestrande reizigers. Het laten vervallen van treinen was slim. Het is bijna Cruiffiaans en doet me denken aan een uitspraak van het Orakel van Amsterdam: “Als je niet ken winnen, moet je zorgen dat je niet verliest.” Ofwel, een trein die niet rijdt, kan ook niet vertragen.

Ergens vind ik het ook wel zielig voor NS. Zo op je kloten krijgen van een stelletje naïevelingen. Zelf werkte ik thuis die dag. Ik voelde de bui al hangen. Ik ben ervan overtuigd dat zeker de helft van de reizigers hetzelfde had kunnen doen.  Aan de andere kant kan NS zich moeilijk beroepen op overmacht. Het weer valt niet te veranderen, maar dat doet niets af aan het onvermogen om te communiceren.  Een goed voorbeeld is te lezen op de site van de NOS. NS geeft in een vertraagde trein het volgende bijzondere advies:

“Wil u alstublieft niet meer instappen achterin: vol is vol. Kijkt u vooral even op uw iPhone, die weet meer dan wij.”

Met dit soort adviezen wordt het een columnist wel erg gemakkelijk gemaakt om een serieuze column te doorspekken met relativerende humor. Het geeft echter pijnlijk aan dat NS nog een lange weg te gaan heeft. Het is schrijnend dat het bewijs, de proof of the pudding, alleen door ervaring geleverd kan worden. Ervaringsdeskundigen zijn dan waarschijnlijk wederom de dupe.

Written by thehotstepper

februari 4, 2012 bij 3:38 pm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: