Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Tegenpolen

leave a comment »

Vanmorgen was het ouderwets koud. Het was koud, als op de schilderijen van de Hollandse meesters uit de zestiende en zeventiende eeuw, die wij vooral kennen als afbeeldingen op kerstkaarten. Koud met een hoofdletter K. Stotterkoud; dat als je even buiten bent en je wilt een praatje aanknopen bij de bushalte, je niet verder komt dan ‘K-k-k-koud, hè?’ En dat het antwoord luidt: ‘N-Nou!’

Ik ging vanmorgen dus met de bus naar het station. Fiets bleef mooi waar ie was. De verwarming gloeide behaaglijk en terwijl ik me door een donker Rotterdam liet vervoeren, staarde ik door het raam naar buiten. Weinig fietsers, weinig wandelaars. Wie onderweg was, zat of in de bus of in de auto.

Aangekomen op CS keek ik verrast naar de bouwplaats. De lichten waren aan. Een handjevol mensen was aan het werk. Dat zijn vast Polen, dacht ik. Die hebben natuurlijk een andere CAO. In Nederland mag er bij een gevoelstemperatuur onder de min zes graden niet worden gewerkt, maar die gasten zijn dat gewend. Elke bouwvakker, maakt niet uit waar in Polen hij vandaan komt, is gewend aan lage temperaturen. Zowel de Noord- als de Zuidpool kan nu eenmaal goed tegen extreme kou.

Vergeleken met Polen zijn Nederlanders watjes. Alle Nederlanders? Nee, een kleine provincie blijft dapper weerstand bieden aan de algemene verzwakking van onze populatie. Zodra het kwik voor langere tijd onder nul dreigt te gaan, is er geen Fries die zich niet afvraagt Giet it oan? Sil it heve? Terwijl de schaatsen uit het vet worden gehaald en er aan passende kleding geen gebrek is, vraagt de rest van Nederland zich vertwijfeld af waarom in de H&M tussen de hippe felgekleurde t-shirts en fleurige zomerjurkjes geen handschoenen, sjaals en winterjassen zijn te vinden?

Written by thehotstepper

februari 1, 2012 bij 1:00 pm

Geef een reactie

