Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Wegens succes mislukt

with one comment

Nederlandse afvalverwerkingsinstallaties hebben een overcapaciteit van 1 miljoen ton. Laten we uitgaan van een positief scenario en stellen dat dit overschot niet is ontstaan door aanbestedingsfraude maar door afvalscheiding door gewone mensen zoals u en ik, dan mogen we onszelf feliciteren!

U bent hartstikke goed bezig door kranten en ander oud papier in die ruimte onder de trap op te sparen. Wat goed, dat u dat hoekje in de keuken hebt gereserveerd voor glazen potjes en lege flessen. Super, dat u een stuk tuin hebt opgeofferd voor twee kliko’s: één voor gft- en één voor overig huis-tuin-en-keukenafval. Bedankt ook voor die nee-nee sticker op uw brievenbus, trouwens. Mede dankzij u hebben we 1 miljoen ton, dat is een één met acht nullen, overcapaciteit in de vuilverbranding. Hoe minder er wordt verbrand, hoe minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Bedankt, moeten ze ook bij het ministerie van Economische Zaken hebben bedacht. 1 miljoen ton overcapaciteit in tijden van crisis, daar kunnen we wel wat mee. Toevallig zat Maxime Verhagen, minister van Economische Zaken en vicepremier laatst aan tafel met Mario Monti, premier en tevens minister van EZ van Italië. ’t Is wat’, mopperde die. ’Jullie hebben dankzij afvalscheiding door jullie burgers een overschot aan vuilverbrandingscapaciteit, terwijl wij een overschot aan vuil hebben.’  De rest is geschiedenis.

Vorige week kwam het eerste schip met Napolitaans afval in de Rotterdamse haven aan. In totaal verwerkt Nederland de komende tijd 200.000 ton huisvuil uit de Zuid-Italiaanse stad. Het onderonsje tussen Maxime en Mario heb ik verzonnen, maar dat  de AVR in Rozenburg Italiaanse rommel zou kunnen verbranden,  had ik in mijn stoutste dromen niet durven dromen. Daarvoor stinkt het mij te veel.

Dat er door het verbranden van afval energie wordt opgewekt, weegt niet op tegen de vervuiling door transport ervan  en de extra uitstoot van chemisch stoffen in onze atmosfeer. Wat ze bij de AVR ook beweren, er komt echt geen schone lucht uit die pijp. Dat door afvalscheiding capaciteit is ontstaan voor lucratieve contracten, zie ik als afval scheidende burger nog niet terug in een verlaging van mijn (gemeente)belastingen.

Sterker nog, importeren van buitenlands afval naar Rotterdam staat in schril contrast met het voornemen om zzp’ers te belasten met een beroepsgroep specifieke afvaltaks. Hoewel dit onzalige plan van de baan is, wordt dit jaar de reguliere afvalstoffenheffing in diezelfde stad verhoogd met 20 procent. Vuilverwerking blijkt lucratieve business, maar afvalscheiding gaat zo failliet.

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] publiceerde ik een opiniecolumn over afvalverwerking. Het was een soort van experiment. Ik ben zeker geen expert, noch in […]


Geef een reactie

