Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Wie is hier de Sprinter?

leave a comment »

Irritant! Ik weet niet waardoor ik meer geïrriteerd raakte. Was het doordat ik heb gerend om een trein te halen, of kwam het door de reden dat ik ging rennen om een trein te halen? Vanmorgen vertrok mijn trein keurig op tijd uit Rotterdam en kwam ook netjes volgens de dienstregeling binnenrijden in Utrecht. Het was niet zo druk, dus ik kon gemakkelijk door de centrale hal richting de kopsporen lopen, van waar de trein naar Overvecht vertrekt. Tot zover geen klachten.

Even voor de roltrap naar beneden deed een informatiebord waarvoor het bedoeld is. Het gaf mij informatie over de vertrektijd van de eerstvolgende trein richting Overvecht. Sprinter, spoor 1. De klok ernaast vertelde mij hoe laat het was en ik bedacht me dat 2 minuten ruim voldoende is om mij ongehaast naar de reeds gereedstaande boemel te begeven. Tot zover nog steeds niets te klagen.

Onderaan de roltrap keek ik op van mijn krantje. Langs het beloofde perronspoor stond een Sprinter te wachten, precies zoals aangekondigd. Ik verdiepte mij weer in mijn Sudoku en wilde net een cijfertje invullen, toen ik een schouderduw kreeg. Een gehaaste medereiziger wrong zich langs mij heen en begon te rennen. Om mij heen gingen meer mensen rennen. Massahysterie dacht ik, terwijl ik de eerste ingang van ‘mijn’ trein bereikte.

De lichten in de trein bleken gedoofd. Dit treinstel stond helemaal niet gereed op spoor 1 voor vertrek, zoals mij was aangekondigd door het informatiebord. Dit treinstel stond hier een beetje te staan. Ongeveer 150 meter verder, voor deze lege, donkere Sprinter, stond een andere Sprinter, gereed om te vertrekken. Ik keek op de klok. Nog één minuut. Weer rende iemand langs mij om de gereedstaande trein te halen. En nog iemand, en nog iemand.

Ik merkte dat ik ook begon te sukkeldraven. In mijn achterhoofd zond het besef dat ik de trein waarschijnlijk zou missen (de klok boven het perron toonde inmiddels de vertrektijd) prikkels uit om of harder te rennen, of mijzelf niet te laten kennen en gewoon op mijn gemak de volgende trein, een kwartier later te nemen. Had ik mijzelf immers lang geleden al niet voorgenomen om nooit te rennen voor openbaar vervoer?

Written by thehotstepper

januari 13, 2012 bij 9:11 am

Geplaatst in column, ergernis

Tagged with , , , ,

Geef een reactie

