Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

99 dagen z.f.- dag 99

leave a comment »

99 z.f. Een nieuw tijdperk, een experiment. Facebook is zo doorgedrongen tot ons dagelijks leven en onze dagelijkse omgangsvormen en contacten, dat ik me afvraag wat me overkomt als ik een tijdje zonder doe. Nog 1 dag.

Laatste dag van het jaar, laatste dag zonder Facebook. Zal ik de link naar het programma weer aan mijn Favorieten toevoegen? Morgen op mijn gemak eerst maar eens browsen wat er nieuw is. Wat heb ik nu eigenlijk gemist de afgelopen drie maanden? Is het miljardste Facebook lid al aanwezig? Is de veelbesproken nieuwe timeline al actief? En zo ja, is ze optioneel, of wordt ze door de strot geduwd, zoals de nieuwe look ergens halverwege vorig jaar?

Ik las laatst dat Facebook vanaf begin 2012 advertenties gaat plaatsen in het nieuwsoverzicht van haar gebruikers. Volgens Facebook worden alleen advertenties getoond van pagina’s die de gebruiker al ‘geliked’ heeft. Bovendien wordt er maximaal één advertentie per dag getoond. Eigenlijk klinkt dat niet zo erg… Wat zou anders het nut zijn van dat ‘liken’? Dat je aan anderen kunt laten zien hoe cool je bent? Dat lijkt een beetje op het dragen van namaak merkkleding. Wel de uitstraling willen, maar niet betalen…

In mijn vorige blog over dit experiment, probeerde ik een top drie te maken van zaken die ik mis en een top drie van zaken die ik absoluut niet heb gemist. Ik kwam echter niet verder dan twee punten voor en twee punten tegen. Tijd om de de top drie te volmaken.

Niet gemist: Dat ik niet weet waar iedereen uithangt, of ze zijn ingecheckt in hun bed, bank of keuken. Dat ik uren minder sliep, omdat ik melige conversaties aan het volgen was (en er vaak aan deelnam) waardoor ik te laat naar bed ging. Dat ik het gevoel had te moeten delen wat ik (al dan niet) had meegemaakt.

Zo de top drie van zaken die ik niet heb gemist compleet. De laatste die ik heb toegevoegd is misschien wel de belangrijkste. Toen ik nog zwaar op Facebook zat, had ik het gevoel dat ik zoveel mogelijk moest delen via Facebook. Alsof ik wilde zeggen Kijk mij eens! Op Twitter kom je dat ook wel tegen. Van die mensen die van alles wat ze doen een tweet maken. Zo, net even fijn de aardappels geschild. Het zou mij niets verbazen als de helft van de mensen die dit doet inmiddels dood is en middels zombietweets en spookkrabbels zichzelf in leven probeert te houden. Heus mensen, het hoeft niet! Je maakt mee wat je meemaakt, ook als je het niet deelt op social media.

Gemist: Het gemak om contact te houden. Het gemak om te weten wat er speelt. (vooral wie er waar speelt en wie er naartoe gaan)

Ik blijf steken. Als ik bovenstaande dingen die ik gemist heb aan Facebook teruglees, dan valt me op hoe zeer ze op elkaar lijken. Ik zou eraan kunnen toevoegen dat ik de foto’s die we van elkaar en onszelf maken  mis. Maar ook dat is meer van hetzelfde. Facebook is nu eenmaal wat het is, een sociaal medium dat erg goed is in het aan elkaar binden van mensen, of die elkaar nu wel of niet goed kennen. Ik durf te stellen dat ik via Facebook mensen beter heb leren kennen, dan ik voor mogelijk had gehouden. Zij gaven mij kijkjes in hun persoonlijke leven door te schrijven over wat hen bezighoudt en wat zij voelen. Zij deelden foto’s van momenten, waar ik niet bij was. Veel Facebook profielen zijn nu eenmaal behoorlijk open. Natuurlijk zijn veel pagina’s alleen zichtbaar voor vrienden, maar het gemak waarmee op Facebook vrienden worden toegevoegd is vele malen groter dan het gemak waarmee je in het echt vrienden maakt.

De voyeur in mij komt zeker naar boven. Wat ik het meest heb gemist is het delen in de levens van vrienden op Facebook. Het is namelijk als een willekeurig tijdschrift met artikelen van mensen over mensen. Het hoeven geen sterren of beroemdheden te zijn. Facebook is voor gewone mensen. Het geeft ze een podium, een stem en een plek om zich te verdiepen in de mensen om ons heen. Of het nu vrienden van vlees en bloed of Facebook vrienden zijn. We kunnen ons via Facebook in hen verdiepen, van en over hen leren en stukjes van onszelf delen. Ik geloof dat ik eruit ben. Wat ik het meeste heb gemist is het meeleven met de mensen die op Facebook mijn vrienden zijn. (nu maar hopen dat ze er nog zijn als ik morgen inlog…)

Written by thehotstepper

december 31, 2011 bij 10:18 am

Geef een reactie

