Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

99 dagen z.f.- dag 97

leave a comment »

99 z.f. Een nieuw tijdperk, een experiment. Facebook is zo doorgedrongen tot ons dagelijks leven en onze dagelijkse omgangsvormen en contacten, dat ik me afvraag wat me overkomt als ik een tijdje zonder doe. Nog 3 dagen.

Drie is een magisch nummer. Als iets in de bijbel belangrijk was duurde het vaak drie dagen: Jona zat drie dagen en nachten in de buik van een vis, Jezus stond na drie dagen en nachten op uit de dood. Ik keer over drie dagen terug op Facebook. Of niet, dat kan natuurlijk ook nog. Eén van de ideeën van 99 dagen zonder Facebook was dat ik zou uitvinden wat ik eraan mis. Helaas kan ik dit niet met zekerheid vaststellen. Wel heb ik meer van Twitter ontdekt, maar hoewel dit vast een causaal verband heeft wil ik dit graag terzijde laten. Ik ben tenslotte ook niet teruggekeerd naar Hyves en Google + heb ik ook niet omarmd.

Wat heb ik nu toch gemist de laatste tijd? Joni Mitchell zong in Big Yellow Taxi dat You don’t know what you’ve got ‘till it’s gone. Ik had Facebook en toen was het er vrijwillig even niet meer. Ik zou dus moeten weten wat ik heb gemist. Maar zo eenvoudig is het niet. Ik weet in ieder geval zeker dat ik het gemak om contact te houden heb gemist. En het gemak om te weten wat er speelt. (vooral wie er waar speelt en wie er naartoe gaan) Toch lijken deze zaken niet de hoofdzaak. Ik blijf steken op twee en als drie het magische nummer is, dan moet ik zeker de komende drie dagen uitzoeken wat ik dan toch vooral heb gemist.

Misschien kan ik beter beginnen met een top drie wat ik niet heb gemist. Ik heb niet gemist dat ik niet langer weet waar iedereen uithangt, of ze zijn ingecheckt in hun bed, bank of keuken. Ook heb ik het niet gemist, dat ik uren minder sliep, omdat ik melige conversaties aan het volgen was (en er vaak aan deelnam) waardoor ik te laat naar bed ging. Ten slotte heb ik het niet gemist, omdat de mensen met wie ik echt ben bevriend, mijn kern van echte vrienden toch de moeite nam om in contact te blijven. Telefoongesprekken en sms bleken prima surrogaat om op de hoogte te blijven van wat er speelt bij de mensen die voor mij het belangrijkst zijn. Het bleek een prima vervangingsmiddel om te worden uitgenodigd mee te gaan naar optredens. In sommige gevallen was het kaartje voor mij al gekocht!

De oplettende lezer zal doorhebben dat ik het lijstje van drie dingen die ik niet heb gemist niet echt heb afgemaakt. De uitdaging is dus om de komende drie dagen beide lijstjes compleet te maken. Zoek uit wat je mist als je geen Facebook hebt en ga na wat je vooral niet mist als je het niet hebt. Mocht iemand suggesties hebben, ik houd mij aanbevolen. Graag nog even niet op mijn wall posten alstublieft.

Written by thehotstepper

december 29, 2011 bij 9:49 am

Geef een reactie

