Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Serious Request

leave a comment »

Serious Request is een succes. Er is in Nederland niemand die er niet van heeft gehoord. Dit wil niet zeggen dat iedereen voor is, maar wie geen sympathie kan opbrengen voor de manifestatie, houdt wijselijk zijn mond. Een enkele columnist daargelaten, en daarom is Serious Request een succes. Dáárom, en niet vanwege het goede doel, dat als containerbegrip voor allerhande geldklopacties inmiddels dermate is uitgehold dat het op een bodemloze put is gaan lijken.

Serious Request is een succes, omdat niemand eromheen kan. Ben je anti, dan kijk je weg en houd je je mond. Ben je voor, dan is er niets wat je tegenhoudt om helemaal los te gaan en je onder te dompelen in mededogen en te zwelgen in zelfingenomenheid over je eigen goedheid. Serious Request , het zou verboden moeten worden. De Nederlander moet nu eenmaal tegen zichzelf in bescherming worden genomen.

Serious Request is een goed geoliede marketingmachine, met als primaire oogmerk ordinaire geldklopperij. Misschien dat een verbod wat ver gaat, maar regulering zou wenselijk zijn. Het aantal initiatieven dat is gerelateerd aan Serious Request is enorm. Misschien moet er van overheidswege een tegencampagne worden gestart om te voorkomen dat mensen zich in de nesten werken: Let op! Geld geven kost geld.

Serious Request is een succes dankzij mediageilheid, met als secundair oogmerk BN’ers bekender te maken. Ellende verkoopt, krijgt zo een dubbele betekenis. De actie werkt als een magneet op meer of minder bekende sterren, die weer een grote aantrekkingskracht hebben op de gewone mens. Wat willen we graag op die gulle BN’ers lijken. Kijk ze eens geven, dus doneren wij en bieden op try out tickets van Go Back to the Zoo of een naaktportret van Sanne Hans. Het zijn slechts twee voorbeelden van wat massa hysterie kan doen met het beoordelingsvermogen van mensen. De hoogste bieders zullen zich over een paar dagen serieus afvragen wat ze in Godsnaam met hun aankoop moeten.

Serious Request is een succes als het zichzelf overbodig maakt. Als de deelnemers zich het hele jaar vanzelfsprekend inzetten voor een ander. Als zowel bekende als gewone Nederlanders uit zichzelf bijdragen aan een betere wereld. Als geven weer uit ons zelf komt en niet wordt aangewakkerd door de gedachte aan 15 minutes of fame. Als Gelukkig Nieuwjaar niet langer een wens is voor naasten en geliefden, maar welgemeend voor iedereen, waar dan ook ter wereld.

Written by thehotstepper

december 24, 2011 bij 2:22 pm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: