Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Telfort knippernet

with one comment

Ik krijg nog het syndroom van De la Tourette van dat schijttyfusteringkloten internet. Het is zomaar een gedachte die bij me opkwam nadat de echo van veel ergere schelwoorden is weggestorven. Dit is toch niet normaal? Ik heb sinds enige tijd een nieuwe, snelle pc. Echt één van deze tijd met Quadcore processor en extra RAM, ROM, Herz en weet ik veel wat nog meer. Omdat ik eigenlijk alleen maar wil internetten op het ding vroeg ik de verkoper om een zo snel mogelijke draadloze verbinding. Blind volgde ik zijn advies op en ik heb voor een paar tientjes extra dus meteen maar een ultramoderne, hypersnelle Wireless LAN Utillity aangeschaft.

Wie hoge verwachtingen heeft, kan diep teleurgesteld worden. Dat is nu eenmaal een wetmatigheid, waar je moeilijk omheen kunt. En in mijn geval kan ik uit ervaring beamen dat dit waar is. Ondanks mijn investering, bleef mijn internet traag en onstabiel. Uiteraard ging ik niet bij de pakken neerzitten. Ik liep net warm. Als het niet aan mijn hardware kan liggen, dan misschien aan het signaal dacht ik? Ik belde dus de helpdesk van mijn provider om daar te laten nakijken of het er wel voldoende prik op mijn kabeltje zit.

Veel ben ik niet wijzer geworden, behalve dat ik zo’n vijf kilometer van het dichtstbijzijnde internetverspreidingspunt woon. Dat het beter is om mijn modem niet op de vierpuntswandcontactdoos bedoeld voor telefoons aan te sluiten. Dat het beter is om dit direct in de meterkast te doen. Dat ik beter mijn PC via een kabel op het modem dat geschikt is voor draadloos kan aansluiten. Dat ik niet zo moet zeuren… Pardon?

Waarschijnlijk was die laatste vraag goed voor een gratis hedendaags, up-to-date en up-to-speed, top of the bill nieuw modem, waarvoor dank. Even leek het zelfs goed te gaan, maar twee dagen nadat ik het kersverse apparaat had aangesloten, was het net of iemand een draai aan de hoofdkraan had gegeven. Russisch roulette leek betrouwbaarder en voorspelbaarder dan mijn internetverbinding. En als mijn knippernet het al deed, dan was de up- en download snelheid een fractie van hetgeen mij door de provider ooit is beloofd.

Via de website van Breedbandwinkel stelde ik vast dat ik 99,5% minder downloadsnelheid had dan waar ik maximaal recht op heb. Zelfs voor iemand wiens verdeelpunt vijf kilometer verder ligt, leek me dit een goede reden om nog eens met de afdeling Klantenservice te bellen. Toen de medewerker een meting uitvoerde en in de lach schoot, kon ik niet eens boos worden. We waren het in ieder geval eens dat mijn internet ‘traag’ is. Wel adviseerde ook hij mij om het modem in de meterkast te installeren

Zuchtend daalde ik met het modem onder mijn arm en de medewerker aan mijn oor de trappen af naar de kiem van mijn toegang tot het wereld wijde web en nadat ik rechtstreeks op de springader had ingeplugd, mat mijn steun en toeverlaat aan de andere kant van de lijn een toch wel substantiële verbetering. Vijftig  keer zo snel. ‘Helaas, ik kan niets meer voor u betekenen. Ik wens u nog een fijne dag.’ Er zit zeker niets anders op dan voortaan te internetten onderaan de trap?, dacht ik moedeloos.

Inmiddels strijden boosheid en blijdschap om de boventoon van mijn gevoelens te mogen uitmaken. Verbazing doet ook mee, want nadat ik het kastje weer op zijn oude plek had teruggezet, bleek de verbetering nog steeds van kracht. Alsof iemand opnieuw een draai aan de hoofdkraan heeft gegeven, heb ik voor mijn doen nog steeds snel internet.  Ik ben toch niet het slachtoffer van een practical joke of een weddenschap op de Klantenservice van Telfort? Werd het signaal door hen geknepen en is dit nu door hen hersteld? Feit is dat mijn internetverbinding tijdens het schrijven van deze blog stabiel was en de snelheid even hoog als bij bron, twee verdiepingen lager.

Written by thehotstepper

december 22, 2011 bij 4:04 pm

Geplaatst in column, ergernis

Tagged with , , , , , ,

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hellfort !

    marco

    december 23, 2011 at 2:53 pm


Geef een reactie

