Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Super vers

leave a comment »

Boodschappen doen kan best leuk zijn, maar dan moet wel alles kloppen. De vakken moeten netjes gevuld zijn met de juiste spulletjes en als er al producten liggen die tegen de houdbaarheidsdatum aan zijn, dan moet het er keurig opstaan. Vaak zijn ze dan ook in de aanbieding. Toch gaan supermarkten hiermee nog wel eens de fout in. Op de kleintjes letten, heeft tegenwoordig een andere inhoud dan de slogan van vroeger. Supermarkten letten nu vooral op de kleintjes als het gaat om personeel, dat ze tegen het laagste minimumloon kunnen uitbetalen. Dat deze pre pubers vaak slecht gemotiveerd zijn, waardoor de zalm bij de tonijn ligt en de tonijn dus weken achtereen niet verkrijgbaar is, nemen de grossiers in kruidenierswaren voor lief. Kiloknallertje hier, aanbiedinkje daar en Jan met de Pet is weer tevreden.

Ik heb er een bijna dwangmatige gewoonte van gemaakt om tijdens het kopen van mijn boodschappen de tht-datum die op de verpakking staat te controleren. Bijna autistisch bekijk ik herhaaldelijk de aan te kopen groente, het pak zuivel of de doos eieren. Het liefst controleer ik naast het stempel op de doos, elk ei apart op een met de verpakking corresponderende datum. De controle drang is zo ingesleten dat ik zelfs in mijn eigen koelkast de stempels check, voordat ik bepaal welk gerecht er vandaag op tafel komt. Even zien, entrecote met sperziebonen of toch de prei schotel met hamlappen en oude kaas? Boontjes zijn tot overmorgen goed, de entrecote tot morgen… ah, de prei en de hamlappen tot en met vandaag. Stoofschoteltje, it is. Een kind kan de was doen.

Hoewel ik niet echt veel hinder ondervind van mijn aan een neurose grenzende controledrift – ik doe alleen gemiddeld drie keer zo lang over de boodschappen als de gemiddelde Nederlander, ben ik toch blij dat ik een winkel heb ontdekt waar ik cold turkey kan afkicken van mijn verslaving om de uiterste houdbaarheidsdatum te checken: Hallo, Jumbo! Eindelijk een winkel waar vers gewoon voorop staat. Ik kocht er een stronk broccoli die zo vers was dat ie nog geplukt moet worden. Morgen geoogst en verpakt, vandaag verkocht. Ik ben genezen!

Written by thehotstepper

december 20, 2011 bij 8:47 pm

Geplaatst in column

Tagged with , , , , ,

Geef een reactie

