Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Service en Veiligheid

leave a comment »

Mijn dag begint goed. De informatieborden op CS zijn zwart. Langs het perron staan twee lege treinen. Verder is het er akelig stil. Ik vermoed dat er een storing is, dat er geen treinen rijden van Rotterdam naar Utrecht en bedenk hoe ik dan kan reizen. Tien minuten later wordt mijn vermoeden bevestigd door de omroep.

Reisadvies: Omrijden via Schiphol. Houd rekening met langere reistijd en extra overstappen. Bedankt, denk ik, vertel me dan nu iets wat ik niet weet. Bijvoorbeeld hoe ik het snelst op Schiphol kom en van welk spoor die trein vertrekt. Zonder verder advies af te wachten pak ik de eerste de beste trein richting Amsterdam. Dat was de Service.

Vlak voor vertrek stappen er vier potige, breedgeschouderde mannen van Service en Veiligheid in. Ze hebben stoere kistjes aan en aan hun riem bungelt onder andere een setje handboeien. Met een norse blik gaan ze onderuitgezakt verspreid door de eerste klas coupé zitten. Hun hele houding straalt uit dat ze vooral niet aangesproken willen worden.

Twee stations verder zitten ze nog steeds verdiept in hun handheld computers, met naar ik aanneem reisinformatie. Zal ik één van hen aanspreken en om advies vragen?  Ik besluit ervan af te zien. Waarschijnlijk spelen ze een computerspelletje en willen ze niet worden gestoord. Vermoedelijk zijn ze bovendien analfabetisch of ten minste laat hun woordenschat te wensen over. Volgens mij hebben ze het tweede deel van het in zilverdraad geborduurde credo op hun jas verward met Vijandig…

Written by thehotstepper

december 9, 2011 bij 10:24 am

Geplaatst in column

Tagged with , , , , ,

Geef een reactie

