Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Oma

with one comment

Je slaapkamerraam geeft uitzicht op een boompje met roestbruine blaadjes die zich ternauwernood vastklampen aan dunne takken. Ik kijk ernaar terwijl je ligt te slapen. Vlak voordat je je ogen sloot, zocht jouw blik de mijne. ‘Het duurt lang, joh’, zei je. Met je hoofd gaf je een kort knikje alsof je het daarmee extra wilde benadrukken. Ik knikte terug.

Terwijl je ligt te slapen, luister ik naar het ruisen van het water in de CV en het tikken van de klok. Er dringen verder geen geluiden door in de slaapkamer van je bescheiden  appartementje. Klein wereldje, denk ik. Je mompelt iets in je slaap. Misschien ben je het met me eens. De klok tikt onverstoorbaar de seconden weg. Buiten neemt de wind één van de bruine blaadjes onder haar hoede.

De vergelijking met het boompje dringt zich onverbiddelijk op. Je ziet er ook dor en breekbaar uit, eerlijk gezegd. Het boompje zegt met de kleur van haar loof dat ze er wel klaar mee is. Ze wil zich overgeven aan Koning Winter, maar iets in haar laat niet zonder meer los. Jouw mond zei me eerder dat het goed is geweest, maar je hart is er misschien nog niet klaar voor?

Negentig jaar is een respectabele leeftijd. De herfst van jouw leven was lang en de winter staat duidelijk voor de deur. Je huid en je haar zijn wit als sneeuw. Toch zijn je handen warm. Verbaasd geef ik er een extra kneepje in. Slaap lekker. Koning Winter is onderweg.

Written by thehotstepper

december 8, 2011 bij 3:58 pm

Geplaatst in column

Tagged with , , ,

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. pink…..

    marco

    december 23, 2011 at 2:50 pm


Geef een reactie

