Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Tarieven RET niet helder

with 3 comments

Beste RET,

Ik zit al enige tijd met een vraag en het laat me maar niet los. Vandaar dat ik toch maar eens in de pen klim in de hoop dat u mij  een bevredigend antwoord kunt geven. Waarom kost een enkele reis naar Centraal met de bus meer dan de terugreis?

Volgens eenvoudige logica kost de prijs van een enkeltje heen evenveel als de prijs van een enkeltje terug. Anders gezegd, de prijs van een retourtje kost evenveel als twee keer de prijs van een enkeltje. Er zouden commerciële belangen kunnen spelen, waardoor de prijs van een retourtje lager is dan de prijs van twee enkeltjes, maar in dit geval spelen die geen rol. (men kan niet weten of een klant die incheckt ook dezelfde reis terug boekt en vice versa, want klantgegevens mogen niet om die reden worden bewaard, als ik goed geïnformeerd ben) De klant checkt immers in op een enkele reis en kan alleen overstappen binnen vastgestelde tijden, zonder opnieuw het opstaptarief te betalen. (in mijn geval zit er over het algemeen ruim acht uur tussen heen- en terugreis)

Sinds invoering van de OV-Chipkaart wordt het bedrag voor een enkele reis vastgesteld op basis van een opstaptarief vermeerderd met een kilometerprijs. Aangezien de basisvergoeding, het opstaptarief, gelijk is, kan ik niet anders concluderen dan dat er kennelijk verschil wordt gemaakt in kilometerprijs van en naar ‘de stad’. Voor een enkele reis naar het station betaal ik namelijk vanaf Zuid €1,30. Voor eenzelfde rit van Centraal Station naar dezelfde halte op Zuid (aan de andere kant van de straat) betaal ik echter slechts €1,23.

In principe maakt mij dit niet uit, maar ik begrijp het niet. Liever zou ik in dit geval €2,53 gedeeld door twee, dus €1,27 betalen voor respectievelijk de heen- en de terugreis. Ik betaal in dat geval zelfs voor een retourtje een hele cent meer, (u kunt daar uw voordeel mee doen, want vele centen  maken ook harde euro’s) maar voor mij zou het begrijpelijker zijn en ik zou u zeker geen mail sturen.Het gaat mij dus om het principe en ik hoop dat u mij vergeeft dat ik om die reden u mail. Kunt u mij uitleggen waardoor dit verschil ontstaat?

Ik kan diverse, banale, redenen verzinnen:

-1) Naar de stad zijn meer binnen- dan buitenbochten. Hierdoor is de ritprijs per kilometer goedkoper;

-2) Naar de stad is duurder, omdat mensen liever in de stad zijn dan op Zuid;

-3) Het ligt aan de software en daarvoor bent u niet verantwoordelijk;

-4) Het is een fout die nog niet eerder is gemeld.

Ik denk niet dat het antwoord zo eenvoudig is als één van de voorbeelden hierboven. Had ik dit geloofd, dan had ik één van die antwoorden gekozen en het er verder bij gelaten. (behalve bij optie drie en vier, maar die staan niet voor niets op de laatste plaatsen)  Ik hoop daarom op een spoedig antwoord van uw kant,

Met vriendelijke groet,

Theo Stepper

Written by thehotstepper

december 7, 2011 bij 9:02 pm

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hihi…

    Marco

    december 8, 2011 at 7:22 am

    • Hoi Marco,
      Dat vindt jij leuk hè? In ieder geval bedankt voor je reactie.
      Ik ben vooral benieuwd naar het antwoord van de RET. Mocht er e
      en reactie op mijn mail aan hen komen, dan zal ik die hier ook plaatsen.
      -T

      thehotstepper

      december 8, 2011 at 8:05 am

  2. […] weken geleden schreef ik een brief aan de RET om dat ik een vraag had over hun tarieven. Vandaag ontving ik antwoord. Geachte […]


Geef een reactie

