Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Belastingvrij

with one comment

Gisteren las ik in een artikel in de krant dat een man (of vrouw) na zeven jaar procederen 120.000 Euro belasting moet betalen. De Hoge Raad heeft besloten, de man  (of vrouw) is in het ongelijk gesteld en de Belastingdienst heeft terecht de vordering ingesteld.

Wat is er aan de hand? De man (of vrouw) heeft in 2004 de hoofdprijs in de oudejaarsloterij gewonnen en kreeg daardoor 20 miljoen Euro op zijn (of haar) rekening bijgeschreven.  Niets aan de hand, zul je denken. Als je net 20.000.000 Euro belastingvrij hebt gewonnen, dan kan daar wel een dikke ton af. Toch kan ik de redenering van de man (of vrouw) wel volgen.

Omdat de trekking van de oudejaarsloterij enkele minuten voor 00.00 uur plaatsvond, oordeelde de Belastingdienst dat het gewonnen geldbedrag in Box 3 (inkomen uit sparen en beleggen) van 2004 moest worden belast. De man (of vrouw) was het hier niet mee eens, want hij (of zij) had immers geen half jaar rente kunnen trekken over het bedrag. Bovendien werd het bedrag pas op 5 januari 2005 overgemaakt op zijn (of haar) rekening.

De rekensom: De Belastingdienst neemt het gemiddelde van het vermogen van een persoon op 1 januari en 31 december (ervan uitgaande dat de persoon nog geen miljonair was, is dat afgerond 10 mio) en gaat ervan uit dat iemand hier 4% rente over trekt gedurende het jaar. Dat zou dus een slordige 4 ton hebben opgeleverd, tegen 30% (laagste trede van belasting), is dus 120.000 euro.

Waar loop ik warm van?

-1) Iemand is genaaid. Hij (of zij) deed mee aan een ‘belastingvrije’ loterij. Toch werd hem (of haar) gedurende één jaar ongeveer een kwart miljoen afhandig gemaakt door de Belastingdienst,  een dikke ton teveel. (leuker kunnen we het niet maken)

-2) Waar maak je je druk om, als je net 20 miljoen hebt gewonnen? (hoewel ik het me wel kan voorstellen, zie 1)

-3) Ik weet niet hoeveel zeven jaar procederen, tot aan de Hoge Raad heeft gekost, maar ik ga ervan uit dat de belastingsom over 2004 dekkend was?

-4) Wat maakt het uit of het een man of een vrouw was, geld is ook onzijdig?

-5) Toekomstige oudejaarsloterijwinnaars hoeven niet langer te vrezen voor bovenstaande scenario. Sinds dit jaar geldt nog maar één peildatum: 1 januari om 00.00 uur.

-6) Misschien koop ik wel een Oudejaarslot dit jaar en als ik win, maak ik alles op voor 1 januari 2013.

Written by thehotstepper

oktober 31, 2011 bij 10:16 pm

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hey gozer,

    Prachtig stukje proza wederom, kan niet wachten tot januari wanneer je weer op FB gaat spammen! Hoe gaat het met jullie? Ben al helemaal ingeburgerd als eilandbewoner en zou voor geen goud weer terug willen.

    Groeten,

    Marco

    Marco

    november 1, 2011 at 7:21 am


Geef een reactie

