Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Espresso met Ernest van der Kwast

leave a comment »

Ernest van der Kwast. Foto Vincent Mentzel

Buiten wordt het al langzaam licht, maar de straatlantaarns zijn nog aan. Waar kun je beter aan zelfreflectie doen dan aan de bar van een nachtcafé dat op het punt van sluiten staat? Ik grijns naar mijn verlopen gezicht in de spiegel achter de bar. Tijd voor koffie. Net als ik wil bestellen komt Ernest van der Kwast naast me zitten. ‘Mag ik je een espresso aanbieden?’, vraagt hij. Oh? Ik kijk hem verbaasd aan. Oppassen!, denk ik, want met die Van der Kwast blijft het niet bij espresso drinken, die wil natuurlijk van alles van me weten. Toch aanvaard ik dankbaar en kijk hem vragend aan.

‘Ik heb gehoord dat je 99 dagen zonder Facebook bent’, zegt hij, terwijl hij een slokje van zijn espresso neemt. Ik knik. ‘Ik zat er net over te peinzen’, vertel ik hem. ‘Ik ben bijna op de helft en ik weet niet of ik het nu moeilijk of lastig vind.’ Hij knikt, drinkt zijn kopje leeg en maakt het bekende gebaar voor nogmaals dezelfde bestelling. ‘Van de zomer zat ik ruim 70 dagen zonder espresso. De momenten dat je denkt dat je het niet mist zijn het ergste, want dan besef je juist dat je het toch mist. En probeer maar niet om er niet aan te denken, want dan denk je er juist aan.’ Hij kijkt me lang en indringend aan door die grote zwarte bril van hem. Zwijgend drinken we onze espresso. Dan staat hij op en schuift een bierviltje over de bar naar me toe. Op de achterkant staat ‘Like’.

Ik waardeer jou ook, mompel ik. ‘Mooi, mag ik dan nu mijn pen terug? We gaan sluiten’, zegt de bardame. ’Vier espresso, da’s 8 euro.’

Written by thehotstepper

oktober 30, 2011 bij 12:15 pm

Geef een reactie

