Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

99 z.f.- dag 7

leave a comment »

99 z.f. Een nieuw tijdperk, een experiment. Facebook is zo doorgedrongen tot ons dagelijks leven en onze dagelijkse omgangsvormen en contacten, dat ik me afvraag wat me overkomt als ik een tijdje zonder doe. Nog 93 dagen.

Zojuist las ik mijn laatste blog over 99 dagen zonder Facebook terug en ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die de indruk hebben gekregen dat ik boos was. Niets is minder waar. Dus mocht ik die indruk hebben gewekt. Excuses, zo heb ik het niet bedoeld.

Toen ik dit experiment impulsief begon, was dat omdat ik mij realiseerde welke invloed FB op het dagelijks leven kan hebben. Wat ik mij niet realiseerde is dat deze invloed verder strekt dan puur het gebruik van Facebook zelf. Veel van wat we doen op het net is gekoppeld aan bijvoorbeeld een e mail adres, in mijn geval voor FB aan  Gmail. Heb je je weleens afgevraagd hoeveel e mail adressen je eigenlijk hebt? Via Facebook heb je er tegenwoordig volgens mij ook één. Ik kan dat even niet checken, vanwege mijn uitdaging, maar je mag het me wel laten weten…

Inmiddels ben ik er ook achter dat het niet willen gebruiken van Facebook er niet toe leidt dat je er minder aan denkt. Zoals ik laatst al schreef… Je vraagt je toch af of je niet iets mist. Laatst sprak ik iemand die verbaasd was dat ie een feestje had gemist. ‘Heb je dat dan niet gezien op haar wall?’, vroeg ik. Dat had ze dus niet. Ik geloof daarom niet dat ik bang hoef te zijn dat ik iets mis. Dat overkomt ook mensen die af en toe hun FB checken.

Genoeg hierover, hoewel ik er vast nog op terug kom, want communicatie en omgangsvormen met en door Facebook zijn een belangrijke drijfveer voor dit experiment. Toch ben ik niet de hele dag hiermee bezig en maak ik af en toe een aantekening als ik denk dat ik iets had willen schrijven op mijn Facebook wall.

Zo bedacht ik afgelopen woensdag, 28 september, het volgende:

’s Ochtends vroeg in de trein op weg naar Utrecht, zie ik dat het Groene Hart is bedekt met een bijna alles verhullende sluier van mist. Ik moet glimlachen, want ik kan me de Kamervragen door PVV’ers al voorstellen: ‘Voorzitter, het is toch niet normaal? Moeten we accepteren dat deze vorm van islamisering, de sluier, die zich in de Randstad in de steden zo duidelijk manifesteert, zo opzichtig uitbreidt naar het platteland? Het Groene Hart is een belangrijk werkgebied van onze animal cops. Hun werk wordt op deze manier zeer bemoeilijkt. Wie weet wat er onder dekking van deze mist zich allemaal buiten hun gezichtsveld afspeelt? Wij pleiten daarom voor een neveltaks, te heffen bij de ingang van moskeeën op dagen waarop het zicht minder is dan 100 meter.’

Op 29 september zag ik door de bomen het bos niet meer. Voordat ik op de fiets stapte, had ik mijn iPod op shuffle gezet. Het apparaat startte met To Field van Joshua Woods, waarna het switchte naar de CD van Lost in the Trees. Nu is van bossen naar bomen een kleine, zelfs logische stap, maar ik vraag me af of de shuffle functie van iPod om die reden juist deze artiesten na elkaar selecteerde. Overigens overbodig te vermelden dat ik een uitstekend begin van mijn dag had. Voor wie ze nog niet kent, check die bands!

Written by thehotstepper

september 30, 2011 bij 11:20 am

Geef een reactie

