Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Lopen langs de lijn van Rotterdam naar Utrecht – Aanleiding

leave a comment »

Nadat ik bij wijze van experiment de wandelingen van Utrecht naar Den Bosch uit het boekje Lopen Langs de Lijn van Lourens Vellinga had gelopen, wist ik het: wandelen is leuk! Het tempo is hoog genoeg om in een paar uur een flink stuk verder te komen, en laag genoeg om volop te genieten van hetgeen je om je heen ziet. Omdat je halverwege niet kunt zeggen: ‘Ik stop ermee’, geeft het je een uitdaging en af en toe zoek je op die manier je eigen grenzen op.

Nog voordat ik de laatste etappe op 20 mei j.l. had gelopen, besefte ik dat ik er een hobby bij had. Wandelen. In de aanleiding (https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/02/lopen-langs-de-lijn-aanleiding) van het (foto)verslag van Utrecht naar Den Bosch schreef ik dat één van de redenen om ‘langs de lijn’ te lopen een logistieke is. De begin- en eindpunten zijn stations en dus per trein bereikbaar. Het maakt dus niet uit hoe ver je moet lopen, je komt altijd weer thuis. Het boekje van Vellinga is wat mij betreft daarom een succesformule. Toch heb ik geen andere, soortgelijke boekjes met wandelingen van station naar station gevonden.

Ik hou van routes, geen losse wandelingen maar series wandelingen, omdat dat meer tot de verbeelding spreekt. ‘Ik heb gewandeld van Utrecht naar Den Bosch’, klinkt goed, maar van ‘Ik heb gewandeld van Rotterdam naar Den Bosch’, klinkt beter. Daarom heb ik besloten om zelf uit te zoeken hoe ik van Rotterdam naar Utrecht kan lopen. Het tweede deel heb ik al op zak, dus uiteindelijk lieg ik niet als ik straks kan zeggen dat ik van Rotterdam naar Den Bosch ben gewandeld.

Ik had de wandeling natuurlijk ook aan de achterkant kunnen uitbreiden. Van Den Bosch naar Maastricht, of naar Breda, maar omdat ik dagelijks met de trein van Rotterdam naar Utrecht reis, spreekt de voorkant me meer aan. Bovendien kost het me nu minder reistijd voordat ik kan beginnen met wandelen. (met de trein naar Den Bosch kost toch gauw vijf kwartier)

Vorige week heb ik met behulp van Google Maps een route uitgestippeld, Rotterdam – Utrecht, 63,5 kilometer:

Rotterdam Centraal – Rotterdam Alexander (10,9 km)

Rotterdam Alexander – Gouda (16,8 km)

Gouda – Woerden (18,1 km)

Woerden – Utrecht Centraal (17,7)

Met behulp van Streetview kreeg ik een aardig beeld van de etappes en het ziet er veelbelovend uit. De route voert dan ook dwars door het Groene Hart. Google Maps hanteert  wel een disclaimer: ‘Wandelroutebeschrijvingen zijn in bèta. Let goed op – mogelijk zijn er niet overal trottoirs of wandelpaden langs deze route.’ Ach, dat maakt het extra spannend. Ik heb er zin in! En uiteraard maak ik weer een (foto)blog, voor iedereen die uit zijn of haar luie stoel wil meelopen.

Zie ook Lopen langs de lijn van Rotterdam naar Utrecht – Etappe 1

En Lopen langs de lijn van Rotterdam naar Utrecht – Etappe 2

En Lopen langs de lijn van Rotterdam naar Utrecht – Etappe 3

En Lopen langs de lijn van Rotterdam naar Utrecht – Etappe 4

Geef een reactie

