Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Petertje

with one comment

‘Help, h-e-l-l-u-p!’ Even verderop deed Petertje zijn imitatie van een drenkeling. Aan het begin van het seizoen sprong één van de badmeesters met zijn kleren en schoenen nog aan in het water om hem te redden. Het bleek niet nodig. Daarna wende iedereen, badmeesters incluis, aan Petertje. Drie jaar later overleed hij. Dood door verdrinking. Iedereen zag hem spartelen, iedereen hoorde hem, niemand hielp hem.

Deze herinnering uit mijn jeugd drong zich aan mij op toen ik op de fiets een kruising overstak. Opeens klonk er het indringende, scherpe geluid van een rinkelende bel. Even verderop aan een zwart-wit gestreepte paal ging een oranje lamp knipperen. In mijn buik leek een vacuüm te ontstaan, mijn hart schoot in mijn keel en met witte knokkels omklemde ik mijn stuur en remde hard. De adrenaline gierde door mijn lichaam. De kruising was toch vrij toen ik overstak? Geërgerd keek ik om me heen. Auto’s, voetgangers, geen tram. Links, rechts, links. Niets. Toen zag ik in mijn ooghoek de tram aankomen. Het gele gevaarte reed stapvoets en ik schatte de afstand zo’n 250 meter. Geen direct gevaar dus…

Opnieuw overzag ik de situatie op de kruising. Het momentum om veilig over te steken was weg. Auto’s hadden groen gekregen en ik stond stil op een trambaan. De mij tegemoetkomende tram had mij bijna bereikt en stopte op zo’n twintig meter bij mij vandaan bij de tramhalte. De alarmbel rinkelde ondertussen vrolijk verder en het knipperlicht danste uitbundig zijn horlepiep.

Hoofdschuddend vervolgde ik mijn weg en bedacht dat bellen op trams horen en niet op palen. Alarmsignalen die niet gericht en niet op het juiste moment afgaan zorgen alleen maar voor opschudding en ruis. Achter mij hoorde ik de tram zijn vertrek aankondigen. Zo’n tram heeft helemaal geen spreekbuis nodig, dacht ik. Onwillekeurig moest ik aan sommige politici en aan de media denken en toen weer aan Petertje, die toen het er echt om ging geen gehoor vond.

Written by thehotstepper

augustus 4, 2011 bij 2:55 pm

Geplaatst in column

Tagged with , , , , ,

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] stuurde ik een mailtje aan De Pers (column@depers.nl) met mijn column ‘Petertje’. (http://wp.me/pPizy-m8) Vandaag kreeg ik antwoord en daar loop ik best een beetje warm van. Morgen weer één van mijn […]


Geef een reactie

