Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Het nieuwe pinnen

leave a comment »

Het lijkt wel een complot. Al sinds geruime tijd zijn ze bij de Jumbo supermarkt bij mij om de hoek overgegaan op het nieuwe pinnen. Niets bijzonders, tenzij je een oud pasje hebt van de Rabobank, want dan kun je in negen van de tien gevallen niet met behulp van de chip pinnen. Het lukt dan alleen via de magneetstrip. Overbodig te vermelden dat ik nog een oude Rabobank pas heb.

De afgelopen weken moet ik telkens vragen of ze de sticker van de gleuf willen halen. In het begin leidde dat tot discussies:

‘Ik mag de sticker niet weghalen.’

’Dan kan ik niet betalen, zal ik het zo maar meenemen dan?’

‘…’ Ze rolt met haar ogen.

‘Roep anders de manager even.’

Dat gaat de caissière te ver. Ze roept hulp in bij Klantenservice. Ik voel me sterker staan. Ik ben klant en nu komt er iemand die mij service wil verlenen.

‘Kunt u het nog een keer proberen?’ Ik denk, voor de derde keer?, maar glimlach en demonstreer dat de nieuwe manier van pinnen voor mij onmogelijk is.

‘Nou, voor deze keer dan’, zegt ze, terwijl ze het plakbandje verwijdert.

‘Maar u moet wel een nieuwe pas aanvragen.’

‘Pardon, ik moet wat? Mijn pas is een wettig betaalmiddel en het nieuwe pinnen wordt pas begin 2012 verplicht. Jullie zijn een jaar te vroeg. Ik moet dus helemaal niets.’

De medewerker klantenservice recht haar schouders en zegt bijdehand:

‘Dan kunt u hier geen boodschappen meer doen.’

Gebarend naar de kar vraag ik haar of zij gaat uitleggen aan de bedrijfsleider dat ze net een klant heeft weggestuurd die voor een slordige 6000 euro omzet per jaar zorgt.

‘Of zal ik het hem zelf even zeggen? Roep hem maar even.’

Ze houdt haar handen met de palmen naar mij toe op schouderhoogte, ten teken dat ze zich overgeeft.

‘Laten we geen ruzie maken.’

‘Inderdaad, laten we dat niet doen, nog een fijne dag’, zeg ik haar terwijl ik wegloop.

Vandaag ging het helemaal mis. Toen ik wilde pinnen, gaf het apparaat de melding Pincode onjuist. Probeer het nog een keer. Stoer voerde ik mijn code voor de tweede keer in, maar het resultaat was hetzelfde.

‘Bij de derde keer een onjuiste code wordt uw pas geblokkeerd’, waarschuwt het meisje achter de kassa nog, maar ik ben onbevreesd.

PAS GEBLOKKEERD.

Ik haal mijn andere pinpas tevoorschijn. Ik doe nog steeds flink. Enerzijds omdat ik van binnen kook, het is niet waar, denk ik. Anderzijds, omdat ik nattigheid voel, mijn intuïtie waarschuwt mij: doe het niet. Ik toets de vier cijfers van de pincode van mijn tweede rekening in en…

PAS GEBLOKKEERD.

Kordaat toon ik mijn Visa kaart. ‘Creditcard?’, informeer ik. Het meisje schudt haar hoofd. Ze hebben me te pakken. Het is zo ver. Ik moet overstag. Nog drie dagen voor ik op vakantie ga en al mijn passen zijn geblokkeerd. Ik vrees dat ik een nieuwe kaart zal moeten aanvragen. Kennelijk is de klant niet altijd koning.

Written by thehotstepper

juni 11, 2011 bij 1:57 pm

Geef een reactie

