Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Boodschappen

leave a comment »

Boodschappen doen is niet mijn favoriete bezigheid. Ik loop er ook niet echt warm van. Toch geeft het mij wel voldoening om mijn karretje voort te duwen door die lange paden, die worden gevormd door een rijk assortiment dat aan weerszijden wordt tentoongesteld.

Ik behoor niet tot de gemakzuchtige boodschapper – hoe heet eigenlijk iemand die zijn dagelijkse kostje bij elkaar zoekt in een winkel van sinkelachtig pakhuis, dat eufemistisch supermarkt wordt genoemd? – die zonder op de prijs te letten het ene na het andere product in zijn wagentje kiepert. Ik probeer enigszins bewust te kiezen.

De goedkoopste producten liggen meestal onder in het schap. Je moet er voor bukken, moeite doen om ze te pakken. De A-merken zijn vaak in het midden van de stelling te vinden.  Aanbiedingen op ooghoogte of op de kopse kant en zogenaamde kwaliteitsproducten vind je, logisch, in het hogere segment.

Keuzes maken hoort bij het leven. Boodschappen doen ook, dus ik vind het niet vreemd om in de supermarkt te moeten kiezen. Het grote verscheidenheid van producten  is er naar. Biologisch, milieu- en/of diervriendelijk, prettig voor de portemonnee, fairtrade: de diversiteit is enorm en je kunt je geld maar één keer uitgeven.

Ik vind het heerlijk om bewust niet voor het goedkoopste te hoeven gaan. Terwijl ik de prijzen scan, houd ik in mijn achterhoofd rekening met andere factoren. Hoewel ik niet geloof in diervriendelijk vlees en bewust gevangen vis, (er staat nooit op de verpakking hoeveel bijvangst onnodig is gestorven en het blijkt zeker niet uit de prijs) houd ik bij mijn aankopen zoveel mogelijk rekening met welzijn in het algemeen.

Daarbij ga ik niet voorbij aan mijn eigen welzijn en dat van mijn  familie en vrienden. Vandaag hebben we eters en ik loop neuriënd door de gangpaden van de super. Glimlachend bekijk ik de inhoud van mijn draadstalen vehikel en fluitend kies ik voor een iets duurder product, dat bij mijn weten net iets lekkerder is en dat ik mijn vrienden gun. Boodschappen doen maakt me op een subtiele manier bewust van de luxe waarin ik leef.  Een gevoel van dankbaarheid maakt zich van me meester en ik voeg een fles Champagne toe aan de toch al volle kar.

Written by thehotstepper

mei 22, 2011 bij 1:14 pm

Geef een reactie

