Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Meeuwen

leave a comment »

Ik woon vlak bij de rivier. Bij mij zie je veel meeuwen. Ook wel andere vogels; duiven, kraaien, een verdwaald koolmeesje, maar toch vooral veel meeuwen.

Het valt me op dat de meeuwen de laatste tijd steeds vaker jacht maken op kraaien. Het is nooit andersom. De witte vogels achtervolgen altijd de zwarte. Ze halen duizelingwekkende capriolen uit en met een verbetenheid en fanatisme, die voetbalhooligans degradeert tot koorknapen, drijven ze de kraai in het nauw. Ze pikken met hun kromme snavels in het wilde weg. Raken, om te raken.

Het komt op mij over als zinloos geweld, dat alleen voor de achtervolgers begrijpelijk en te rechtvaardigen is. Ze slaken rauwe kreten, die wegsterven zonder weerklank, terwijl ze een nieuwe aanval uitvoeren. Onvermoeid gaan ze door, ze hebben er duidelijk zin in. Er ijkt voldoende ruimte voor alle vogels, maar de meeuw schept er genoegen in om te overheersen en te onderdrukken..

Ik kijk hoofdschuddend toe en bedenk me dat er tegenwoordig een politieke partij is met een meeuw in het partij vaandel. Ik begreep dat eerder nooit zo. Ik dacht, er zijn wel indrukwekkendere vogels om een logo op te sieren, maar ik geloof dat ik het nu wel snap.

Written by thehotstepper

mei 21, 2011 bij 10:29 am

Geplaatst in column

Tagged with , , , , , ,

Geef een reactie

