Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Westerpop 2010

leave a comment »

Vorig jaar was ik weer te vinden op de weide van Westerpop in Delft. Laatst vroeg een vriendin mij naar de foto’s. Laat ik daar nou nog niets mee gedaan hebben! ‘Zonde’, vond zij, dus hierbij een foto impressie. Hoewel het ‘nat’ begon, was het grotendeels droog, maar rond een uur of tien ’s avonds stak er een soort storm op en viel er een hoosbui. De pop naast het podium werd uit haar kleding geblazen. Gelukkig was het badkleding. Alienation uit Frankrijk  trapt af op het kleine podium van Stage Europe Network. Het is voor het eerst dat de concerten op het grote podium worden afgewisseld met concerten op een klein podium. Wat mij betreft is de proef geslaagd, want zo lijken de pauzes tussen de concerten van de ‘grote bands’  minder lang te duren. Daarna is het de beurt aan de de winnaars van de Peter Tettero0 bokaal, de Kamer van Dopehandel uit Delft. Vervolgens bleven we in de hoek van de hip-hop met Kapthijn en Mitts op het podium van Stage Europe Network. Waarna het de beurt was aan de mannen van Moss. (niet te verwarren met Moke, want die komen later) Of Monsters and Men uit IJsland zorgden voor verwarring door in een Noorse trui op te treden. (zie derde foto) Toen stroomde het veld ineens echt helemaal vol. Kennelijk werd er een top act verwacht. Ik keek verbaasd naar het programma: Laura Jansen. Voor mij volslagen onbekend, totdat ik haar de cover van Kings of Leon, Use Somebody hoorde spelen… Na de lieflijke pop van mejuffrouw Jansen gaat het er ietsje ruiger aan toe bij Fucking in Champagne uit Bremen, Duitsland. Na het ruigere werk is het heerlijk wegsmelten in de zon en in de blues van Guy Forsyth. Ook de Stille Fanfare doet mee met Guy. Na Guy, moest ik echt nodig een sanitaire stop maken en langs de biertent, dus WOOT heb ik gemist. Niets over te melden,  tijd voor Moke. Na Moke had ik nog net even gelegenheid om het uit Polen afkomstige Shiny Beats te checken voordat de bui losbarstte. En toen barstte een bui los, zoals ze alleen kunnen losbarsten in augustus na een warme dag. Het was bijna tropisch, maar met de nadruk op ‘bijna’ en al gauw was ik tot op mijn ondergoed doorweekt. Jammer, want ik heb daardoor weinig meegekregen van The Asteroid Galaxy Tour, en daar had ik me toch op verheugd. Triggerfinger  heb ik maar laten schieten, want die band heb ik de afgelopen jaren al diverse keren gezien. Terwijl ik op het station naar de eerste klanken van hun optreden luisterde klaarde het weer op. Heel even kwam ik in verleiding om terug te keren, maar de natte spijkerstof schuurde te veel om aan dit verlangen gehoor te geven. Jammer, want zo miste ik ook  de afsluiter, het Franse Le Caravan Passe en ik weet zeker dat dat een feestje is geworden. Ondanks de regen was Westerpop 2010  een heerlijke afsluiter van het festivalseizoen. Maandag 13 juni (tweede pinksterdag) wordt om 18:00 uur het programma van de 22e editie van Westerpop bekendgemaakt. Tegen die tijd maar even checken op http://www.westerpop.nl/programma/ en het laatste weekend van augustus vast even blokken in mijn agenda.

Geef een reactie

