Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Looplezen

leave a comment »

Lange tijd verkeerde ik in de veronderstelling dat de term ‘looplezen’ is bedacht door Remco Campert. Lange tijd, maar nu niet meer, want ik heb me suf gezocht naar het verhaal Looplezen van Remco Campert. Het bestaat niet! Sukkeltje die ik ben. Remco bedacht ‘Eetlezen’ en dat is wat anders. Maar niet getreurd, want Eetlezen kan wat mij betreft ook dienen als schrijfoefening. Ik heb het daarom herscheven naar Looplezen, een favoriete bezigheid van mij. Hoewel ik in eerste instantie dicht bij de tekst van Campert wilde blijven – wees daarom niet verbaasd als u in onderstaande column qua (zins)opbouw gelijkenissen aantreft – heb ik er naar mijn bescheiden mening  toch een eigen draai aangegeven.

Lezen behoort tot de prettigste dingen op aarde. In dit deel van de wereld wordt het dan ook regelmatig gedaan. Men kan in huis lezen, maar ook buiten, bijvoorbeeld in een park, of zelfs onderweg. Lezen kan men alleen doen, of in gezelschap, hoewel er dan vaak sprake is van voorlezen.

Men kan bijna overal lezen, behalve misschien in een van licht verstoken grot of boven op een duintop bij windkracht 10. Als het regent is buiten lezen ook niet aan te bevelen.

Het mooiste is voor mij de combinatie van en route en lezen. Lezen terwijl je reist of reizen terwijl je leest – hier kan weinig tegenop. Je kunt lezen in het OV en in de auto (zeker als passagier, eventueel als chauffeur, maar dan alleen in de file), maar de mooiste combinatie van lezen en onderweg is looplezen.

Jammer genoeg wordt looplezen in het algemeen niet gewaardeerd. Door de meeste mensen wordt het als gevaarlijk ervaren.

‘Kijk toch uit en stop dat boek weg.’ Hoe vaak heb ik dat niet moeten horen? Als ik van A naar B moet, dan looplees ik nu eenmaal graag. Ik moet mij verplaatsen, maar waarom zou ik mij gelijktijdig niet met iets nuttigs bezighouden? Onderweg kom ik natuurlijk ook auto’s met reclame tegen, of Abri’s, maar het lezen van die korte teksten geeft mij gewoon onvoldoende voldoening. Ik wil meer dan woorden of slogans lezen!

Looplezen vraagt wel enige vaardigheid. Je moet bijvoorbeeld je aandacht kunnen verdelen tussen het boek wat je leest en je omgeving. Je wilt natuurlijk niet tegen andere mensen botsten, struikelen over een losse tegel of in de hondenpoep trappen. Ook moet je kunnen omgaan met de weetgrage wind, die voor jij zover bent je bladzijden wil omslaan. Maar oefening baart kunst en zodra je eenmaal bedreven bent, is looplezen een plezierige bezigheid.

Het valt mij op hoe weinig mensen looplezen. Ik vind dat echt een gemiste kans. Het is beter een mijl te reizen dan om duizend boeken te lezen, schreef de filosoof Confucius lang geleden. Als het om verrijking van ervaringen gaat, dan heeft hij natuurlijk gelijk, maar als lezen is voor de geest wat bewegen is voor het lichaam, zoals Sir Richard Steel (ook lang geleden) beweerde, dan slaat men met looplezen twee vliegen in één klap.

Written by thehotstepper

april 20, 2011 bij 9:35 am

Geef een reactie

