Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Lopen langs de lijn – etappe 2

with 6 comments

Consumeren tussen asfalt en cement > Etappe 2 Utrecht Lunetten / Houten  (12km)

Eerst doorkruist de tocht een paar naoorlogse Utrechtse buurten met veel groen en mooie doorkijkjes op de A12. Op industrieterrein Laagraven wordt geld verdiend en uitgegeven: aan meubels, auto’s, doe-het-zelf-artikelen, kantooraccessoires en aan fast-food. Even doorbijten want na een mooi groen weggetje voert de tocht langs twee absolute topattracties: de Plofsluis en de UFO-landingsbaan.

Lourens Vellinga – LLdL

3 april 2011 – Het is zondagmiddag. Precies om één uur kom ik aan op station Utrecht Lunetten, het startpunt van deze 12 kilometer lange etappe naar Houten. Deze keer valt er voor mij niets af te wijken van de route. Ik ken het hier niet en ik begin daarom volgens de aangegeven route te lopen.

Al vrij snel zie ik een grote rode kater water drinken uit een sloot en ik denk Kater, water, goed dat ik water heb meegenomen. Ik moet voldoende drinken vandaag. Gisteren heb ik het aardig laat gemaakt en veel bier op. Het was gezellig in Rotown, en de Chapel Club zette en strak concert neer. Op één of andere manier leek het alsof al mijn (oude) bekenden aanwezig waren. Zelfs een Engels maatje die tegenwoordig in Brussel woont liep ik er tegen het lijf. Maar ik wijd uit, wat ik maar wil aangeven is dat van de rode kater zonder het zelf door te hebben een signaalfunctie had en mij erop attent maakte dat ik voldoende moet drinken.

De route loopt door een woonwijk, Utrecht Lunetten, maar als je ziet hoe uitbundig het groen is en als je het smalle kronkelende paadje ziet waar ik nu op loop, dan kan je je ook heel goed voorstellen dat je midden in de natuur bent. Het is eigenlijk heel verrassend.

Het is een heerlijke lentedag met een fijne temperatuur, plusminus 14-15 graden Celsius,  om te lopen. De lucht is weer strak grijs helaas. Het is flink bewolkt. Ik loop door een mooi buitengebied dat helaas wordt ontsierd door een geluidswal, die het geluid van de A12 moet tegenhouden.  Dat lukt aardig, ik hoor niet meer dan een monotoon gezoem op de achtergrond, maar het is dan ook niet druk, want het is zondag.

Als ik langs stadsboerderij De Koppel loop, word ik toegesist door een gans, die waakt over zijn eieren. Rustig maar, denk ik, er zit een hek en een sloot tussen jou en mij, dus van mij heb je niets te vrezen. Patsergans!

Even verderop zie ik een Paradisozwaan. Ik noem het beest zo, omdat een afbeelding ervan de voorkant van het boek Paradiso van Kees van Beijnum siert. In het echt heeft het vast een andere naam, maar ik ben niet zo biologisch onderlegd, vandaar dat ik mij hier bedien van een associatieve naam. Omdat het dit de trotse ouder is van donzige pluizebollen, ben ik ook nu weer blij dat er een hek tussen mij en de zwaan zit. Ik krijg niet graag ruzie met deze zwarte monstervogel.

Aan speeltuinen is geen gebrek in Utrecht Lunetten. Ik ben er de afgelopen 2 kilometer zeker drie tegengekomen. Maar nog opvallender zijn de kabouters. Je komt ze echt overal tegen in Utrecht. Op meterkastjes, muren en in eerder genoemde speeltuinen. De kabouters verschenen rond de millenium wissel in Utrecht. De maker is geïnspireerd door de sketch van Hans Teeuwen, ‘Daar komen de Kabouters‘. De kabouter heeft inmiddels een echter cultstatus en is niet weg te denken uit het Utrechtse straatbeeld. Ondertussen is niet meer duidelijk welke Kabouters originelen zijn, en welke zijn gemaakt door copycats. Bewonderaars voegen hun eigen creaties toe aan het stadsbeeld.

Ik ben veertig minuten onderweg en ik moet eigenlijk al een tijdje enorm poepen. Het is zo erg, dat ik nauwelijks in staat ben om te genieten van de Japanse Kersenbloesem die hier zo exuberant bloeit. Ik ben zelfs bijna in staat om bij iemand in deze woonwijk aan te bellen, maar uiteindelijk is mijn gêne groter dan het ongemak. Toevallig weet ik dat ik straks langs een McDonald’s kom. Volgens de route beschrijving moet ik nog twee kilometer doorzetten. Ik vertrouw erop dat dat gaat goedkomen.

Ondertussen hoef ik me niet te vervelen, want het uitzicht is zeer afwisselend. Liep ik net nog in een woonwijk, inmiddels loop ik over een viaduct langs de A12. Ik sta nog net niet op de vluchtstrook.

Uiteraard blijf ik braaf aan de goede kant van de vangrails. Beneden in het water zie ik een roeiboot of kano (hoe heet zo’n ding eigenlijk?) met vijf vrouwen. Zo te zien zijn ze lid van roeivereniging Viking.

Ik daal af van het viaduct en ga onder de weg door, waar ik langs het water richting Nieuwegein loop. Die McDonald’s kan niet ver weg meer zijn, toch? In de verte zie ik de Liesboschbrug.

Het is vijf minuten voor twee als ik Nieuwegein inloop. Als ik me niet vergis, moet ik alleen deze straat nog even uit en dan ben ik bijna bij een toilet. Het bedrijventerrein De Liesbosch is zo goed als uitgestorven. Er hangt een verstilde sfeer en wat het bijzonder maakt is de geur van de coniferen. Ze geuren heel erg sterk en dat heeft een kalmerende werking.

Ondanks de rustgevende werking van de geurende coniferen, ben ik geloof ik  niet eerder zo blij geweest om een McDonald’s te zien. Zonder verder in details te treden, kan ik melden dat ik met uiterste tevredenheid gebruik heb gemaakt van de sanitaire faciliteiten van de hamburger reus.

Opgelucht vervolg ik mijn weg. De opluchting slaat echter al gauw om in ergernis, als even verder niets van de routebeschrijving blijkt te kloppen. Uiteindelijk vind ik briesend en tierend het vervolg van de wandeltocht. Terwijl ik een notitie maak, dat ik dit moet vermelden, bedenk ik mij dat in het boekje Lopen Langs de Lijn ook een paragraaf ‘Het veranderende landschap’ is opgenomen. Ik blader ernaartoe en jawel, als voorbeeld wordt foto 25 van etappe 2 genoemd. De foto laat de oude situatie zien van de kruising, waar ik zojuist zoveel  moeite had om de juiste richting te vinden.

VERANDERD…

Bij het ter perse gaan van de wandelgids behoort deze oversteekplaats tot het verleden. Links op de foto is reeds de bouwkeet van de aannemer zichtbaar.

Sukkeltje toch, denk ik, en me besluit me niet langer druk te maken en te genieten van het landschap. Het is wel duidelijk dat ik het lelijke bedrijventerrein achter me gelaten heb en dat ik een stuk landelijker aan het lopen ben. Adem in, adem uit! Drink nog wat water en geniet!

Ik loop op een weg die het Tweede Veld heet. Volgens de routebeschrijving is hij een kilometer lang, dus ik hoef me de komende tien minuten niet bezig te houden met het vinden van de juiste weg. Aan de ene kant is een watertje, aan de andere kant is een boomgaard met, ik denk, appelbomen. Inmiddels is de zon aan het doorbreken en ik ben behoorlijk in dubio of ik mijn fleece jack aan zal houden of niet.

Ik loop richting het Amsterdam Rijnkanaal en aan mijn linkerhand is bovenstaande bouwsel te zien. Even denk ik dat het de Plofsluis is, maar een sluis midden op het land lijkt me stug. Het zal wel een ander onderdeel van de Hollandse Waterlinie zijn.

De Hollandse Waterlinie is een belangrijke verdedigingslinie uit de Nederlandse geschiedenis.De waterlinie lag als een beschermende krans rondom de steden van Holland, 85 kilometer lang en 3 tot 5 kilometer breed. De waterlinie is in 2005 aangewezen als Nationaal Landschap (omvang 41984 ha) door het Ministerie van VROM vanwege het samenhangende systeem van forten, dijken, en kanalen, het groene en overwegend rustige karakter en de openheid.

Aan de overkant van het Amsterdam Rijnkanaal is een merkwaardig bouwwerk te zien, de eerder genoemde Plofsluis, die onderdeel was van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Toen in de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw het kanaal gegraven werd, ontstond er een ‘gat’ in de verdedigingslinie. Hierdoor zou het in geval van dreiging onder water gezette land leeglopen. Om dit te voorkomen is de Plofsluis bedacht en gebouwd. Het is een 120 meter lange betonnen bak, die zou worden gevuld met 40 duizen ton zand en stortsteen. Schepen konden er gewoon onderdoor varen, maar als het gebied in geval van oorlogsdreiging onder water gezet zou worden, dan zou de dunne bodem worden opgeblazen, zodat het puin en zand het ‘gat’ permanent zouden afsluiten.

Uiteindelijk is de Plofsluis nooit gebruikt. In 1937 werd gestart met de bouw, maar bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was ze nog niet gereed. De Duitsers waren desalniettemin zeer onder de indruk. Ze spraken van ‘das bemerkenswerteste militärische Abschlußwerk‘. Ze hebben er tijdens de oorlog zelfs aan late doorbouwen, maar de Plofsluis is nooit afgemaakt. Omdat opruimen technisch en financieel onverantwoord was, is het bouwwerk blijven liggen waar het ligt. Toen het kanaal in 1982 werd verbreed, heeft men voor het gemak om de Plofsluis heen gegraven.

Ik ben bijna bij Houten. Ik maak een omweggetje om even een foto te maken van een landhuis of een kasteel. Het is Restaurantkasteel Heemstede, uitsluitend voor lunch en diner.

Ik vervolg mijn weg langs het Amsterdam Rijnkanaal. In de verte doemt een viaduct. Ik hoef me dus geen zorgen te maken hoe ik de A27 moet oversteken. Zo te zien kan ik er eenvoudig onderdoor lopen.

Onder het viaduct doen de gewelfde pijlers waarop de snelweg rust me denken aan De Kathedraal van Hans de Booij.

Dit is een kathedraal
Een stoer en stevig schip
Met zeilen en een mast
Maar vaak te zwaar belast
Dit is een kathedraal
Waar tegen de storm beukt
De klokken in de mast
Klinken dan vaak bombast
Dit schip is een kathedraal
Van Vlaanderen of Nederland
Het schip maakt heel sereen
Een reis met jou alleen
Je gaat op weg naar Engeland
Het regent straks weer thee
Voorbij het kanaal gestrand
Bloeit plots weer de Noordzee
En Cornwell ligt te vrijen
Tijdens het moeilijk uur
Tussen tederheid en liefde
Wordt de hemel weer azuur
Dit schip is een kathedraal
Van Antwerpen of Brugge
Dit schip is zo magistraal


Even voorbij het viaduct loopt ik opnieuw langs een bijzonder bouwwerk, de UFO-landingsbaan. Eigenlijk is het natuurlijk gewoon een rotonde met in het midden de letter U. Het zal wel de U van UFO zijn, of men heeft het zekere voor het onzekere genomen en wil eventuele bezoekers bij voorbaat beleefd  aanspreken. Als je het niet hogerop zoekt, dan valt er weinig te zien. Daarom heb ik het talud van de A27 beklommen, zodat ik nog net deze foto kon maken.

Op internet zijn er echter veel mooiere foto’s te vinden… Het kunstwerk is gemaakt door Martin Riebeek. Zijn doel is dat toeschouwers zich afvragen wat er aan de hand is. Door de kleuren ziet het er ’s avonds en ’s nachts mooi uit, overdag valt hier vanaf de grond weinig van te merken en ik kan natuurlijk niet wachten tot het donker wordt.

En zelf heb ik met behulp van Google pedometer (http://www.gmap-pedometer.com)ook een mooie satellietfoto gedownload.

Mochten buitenaardse wezens zich aangetrokken voelen tot Nederland, dan kunnen ze landen in Houten. Grappig is dat ze in dat geval van grote hoogten dalen tot zo’n 20 meter beneden NAP. How low can you go?

Genoeg over buitenaardse wezens. Ik ga me weer bezig houden met de wandeling. Ik nader mijn eindbestemming, het station van Houten. Bij foto 31 en 32 in Lopen Langs de Lijn moet ik echter toch even puzzelen. Volgens mij heb ik foto 31 in zijn geheel gemist en de verkeerssituatie bij foto 32 is totaal gewijzigd. In het boekje van Vellinga wordt een gelijkvloerse kruising getoond, maar deze wandeling is door mij al eerder omgedoopt tot Tunneltocht en hier doet de nieuwe situatie deze naam eer aan.

Gelukkig blijk ik niet verkeerd gelopen te zijn en ik loop in ieder geval goed. Al lopende krijg ik een aardig beeld van de gemeente Houten. Naast oude, charmante huizen staat er ook behoorlijk wat nieuwbouw. Het zal een kwestie van smaak zijn, maar ik vind niet alles even mooi.

Het bronzen beeld is volgens de plaquette  door het gemeentebestuur van Houten aangeboden aan oud gemeentesecretaris en directeur van Houtens Ontwikkelbedrijf Wim Haan ter gelegenheid van zijn afscheid op 24 juni 1998. We mogen denk ik van geluk spreken – Wim voorop – dat de man niet Wim Naaktgeboren heet, want dan was hij wellicht in volle glorie vereeuwigd…

Na twee uur en drie kwartier lopen kom ik aan op station Houten. Ik moet acht minuten wachten op de sprinter naar Utrecht Centraal. Ondertussen kijk ik een beetje rond op het gloednieuwe station, wat naar aanleiding van het verdubbelen van het spoor van twee naar vier sporen is gebouwd.  ProRail werkt sinds 2005 aan Randstadspoor, uitbreiding van het treinen netwerk in de regio Utrecht zodat treinen vaker en op meer locaties kunnen stoppen.

Het vernieuwde station  Houten ligt 1,80 meter hoger dan het oude, boven een ruime onderdoorgang voor langzaam verkeer. Hierdoor is ook ruimte ontstaan voor een fietstransferium met plaats voor ruim tweeduizend fietsen.

Utrecht Lunetten – Houten : 12 km / Nog 81 km te gaan…

Zie ook https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/02/lopen-langs-de-lijn-aanleiding/

en https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/13/lopen-langs-de-lijn-etappe-1/

en https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/23/lopen-langs-de-lijn-etappe-3/

en https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/23/lopen-langs-de-lijn-etappe-4/

en https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/23/lopen-langs-de-lijn-etappe-5/

en https://dewarmloper.wordpress.com/2011/05/15/lopen-langs-de-lijn-etappe-6/

en https://dewarmloper.wordpress.com/2011/06/12/lopen-langs-de-lijn-etappe-7/

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Vreeburg, Zwarte Poëzie « You Run, We Banana tijdens de Marathon van Rotterdam Lopen langs de lijn – etappe 2 » LikeWees de eerste om post te […]

  2. […]  https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/16/lopen-langs-de-lijn-etappe-2/ 51.919036 […]

  3. […] en  https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/16/lopen-langs-de-lijn-etappe-2/ […]

  4. […] en  https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/16/lopen-langs-de-lijn-etappe-2/ […]

  5. […] Posts Dimitri Hakke exposeert in ExitAmsterdam (Brouwerij 't IJ)Kaartjes voor Prince op NSJLopen langs de lijn – etappe 2Lopen langs de lijn – etappe 5Space Invaders – Waar zijn ze gebleven?Dineren op een bijzondere […]


Geef een reactie

