Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

‘Zeeuwse’ Mosselen

with one comment

Kijk, je kan me een zeikerd vinden, maar hier kan ik dus warm van lopen. Denk ik een bak Zeeuwse Mosselen te kopen bij de Jumbo, lees ik in de kleine lettertjes dat de beestjes zijn gevangen in het Noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan. Zou Sarkozy al weten dat we ons dat deel van zijn territoriale wateren hebben toegeëigend? Waarschijnlijk is hij te druk met oorlog voeren in Libië om zich hierover druk te maken, maar ik ben toch benieuwd hoe de briljante minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal zich hieruit gaat redden als hierover  kamervragen zouden worden gesteld.

Ben ik een zeikerd om hierover te vallen? Je denkt dat je een oerhollandsch product koopt. In vette zwarte letters (om goed op te vallen, lijkt mij) staat op het etiket Verse Zeeuwse Mosselen. Maar als dat ‘Zeeuwse’ niet klopt, kan ik dan vertrouwen op het predikaat Verse? Ik heb van de 2 kg ruim 500 gram kunnen weggooien. Ons ben zunig, maar als het op mosselen aankomt ga ik voor veilig. Als de rakkers blijven drijven, kapot zijn of niet dicht gaan van zout, dan eet ik ze liever niet…

Ben ik een zeikerd? Waarschijnlijk wel, want ik maak de mosselen niet eens op Zeeuwse wijze klaar, maar op Portugese. Lekker, met zes tenen knoflook, een uitje en een Spaanse peper. Beetje droge witte wijn erbij, wat broodkruimels, Koriander en klaar is Kees de Portugees. Toch loop ik warm van de kleine lettertjes. Ik heb dan ook het aangegeven aantal stuks per kilo maar niet nageteld; ben bang dat ik er dan achter kom dat de L die ik voor ‘Large’ hield, voor LUL blijkt te staan…

Written by thehotstepper

april 4, 2011 bij 5:27 pm

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jumbo net als alle andere retailers zijn boeven, en erop uit ons te besodemieteren.
    men neemt geen enkele verandwoordelijkheid en helpt onze wereld zo langzamerhand naar de kloten. het enige onderscheid dat een supermarkt kan bieden is prijs want de rest is allemaal onzin, mijn visboer geeft pas echte zekerheden. waarom wordt de consument nu niet is wakker en laat deze grof geldverdieners links liggen en besteed zijn euro bij een eerlijke ondernemer.

    Mias

    juli 11, 2011 at 2:32 pm


Geef een reactie

