Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Lopen langs de lijn – Aanleiding

with 4 comments

Ik neem mij al geruime tijd voor om een stevige wandeling te maken. Echt zo één waarvan mensen achter hun oor krabben als je vertelt dat je hem hebt gelopen. Ze zullen misschien vragen ‘Waarom?’ en ik kan dan niet anders dan mijn schouders ophalen en zeggen ‘Omdat het kan’. Het idee was om het meteen goed aan te pakken en het Pieterpad te lopen. Dat is tenslotte de bekendste Lange Afstands Wandeling (LAW) van Nederland. Die spreekt meteen tot de verbeelding met haar 492 km in 26 etappes. Het is echter ook een flinke tijdvreter en logistiek niet handig, tenzij je hem met een rugzak en voldoende schone sokken in één keer wilt lopen. Om nou iedere keer uit Rotterdam te vertrekken voor een reis naar de andere kant van het land, omdat er weer een etappe moet worden gelopen, ís gewoon niet handig.

Toch liet het idee van een mooie lange wandeling niet los. Het was dus niet geheel toevallig dat ik tijdens mijn lunchpauze bij Reisboekhandel INTERGLOBE in Utrecht (www.interglobetravel.nl)  binnenstapte. Daar vond ik een geinig boekje van Lourens Vellinga, LOPEN LANGS de LIJN – 8 wandelingen van station naar station tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch. Op de achterkant is het volgende te lezen:

Deze gids beschrijft een achttal wandelingen van station naar station tussen de plaatsen Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Tiel (tabel 24 in het spoorboekje). De indrukken op de wandelingen in deze gids worden vooral bepaald door de agglomeraties van Utrecht en ‘s-Hertogenbosch en de overgang van Midden- naar Zuid-Nederland. Al wandelend kruist de wandelaar de rivieren Lek, Linge, Waal en Maas. Kronkelende dijken en polders vormen het landschap. Het ene landschap is eeuwenoud en verandert nauwelijks, het andere gaat om de paar jaar op de schop. Tunneltjes worden gegraven, rond-wegen aangelegd en aantrekkelijke landelijke laantjes blijken opeens midden in een nieuwbouwwijk te liggen. Een aantal ‘Grote Werken’ – interessante bouwwerken in het landschap – wordt in deze gids beschreven.

Ik besloot het te kopen, want het boekje geeft op een eenvoudige manier een beschrijving van de route. Per pagina staan vier kleine zwart-wit foto’s. Bij elke verandering van richting wordt er een foto getoond met een oranje pijl. Naast de foto wordt de afstand tussen de verschillende foto’s vermeld.

Een andere reden om het boekje aan te schaffen is dat de schrijver niet pretendeert dat prachtige wandelingen kunnen worden gemaakt. Hij schrijft hierover in zijn voorwoord:

In de meeste wandelgidsjes prijken alleen maar landschappelijk verantwoorde routes: daarmee geven ze een volstrekt eenzijdig en verkeerd beeld van hoe Nederland eruit ziet.  Alsof Nederland alleen maar bestaat uit groen polders, bossen met verstilde vennen en uitgestrekte plassen. Dit gidsje geeft de wandelaar een brede blik op het Nederlandse landschap.

Toch wordt er aandacht besteed aan bezienswaardigheden onderweg. Elke route begint met een korte beschrijving en niet alleen bijzondere of mooie bezienswaardigheden worden beschreven, maar ook mislukkingen zoals Hoog Catharijne.

De laatste reden tenslotte  is dat de trajecten van station naar station zijn.  Begin- en eindpunt zijn per trein bereikbaar en de afstand tot Rotterdam is te overzien. Bovendien kan ik de eerste wandeling starten als ik klaar ben met werken, dus dat scheelt sowieso reistijd.

Hoewel de titel doet vermoeden dat in acht etappes van Utrecht naar Den Bosch wordt gelopen, is er ook een uitstapje naar Tiel. Ik kan dus in zeven keer lopen naar Den Bosch, maar ik denk dat ik de tocht van Geldermalsen naar Tiel ook ga doen. We gaan het meemaken! Telkens als ik een wandeling heb gemaakt zal ik er een fotoverslag van plaatsen op deze blog. Als het goed is volgen er dus nog acht blogs. Ik loop er warm van. Loopt u mee?

Zie ook  https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/13/lopen-langs-de-lijn-etappe-1/

en  https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/16/lopen-langs-de-lijn-etappe-2/

en https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/23/lopen-langs-de-lijn-etappe-3/

en https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/23/lopen-langs-de-lijn-etappe-4/

en https://dewarmloper.wordpress.com/2011/04/23/lopen-langs-de-lijn-etappe-5/

en https://dewarmloper.wordpress.com/2011/05/15/lopen-langs-de-lijn-etappe-6/

en https://dewarmloper.wordpress.com/2011/06/12/lopen-langs-de-lijn-etappe-7/

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.


Geef een reactie

