Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Lente

leave a comment »

Het is lente. De zon schijnt uitbundig in een strak blauwe lucht. Ik heb het gevoel dat 2011 nu echt gaat beginnen . Om dat te vieren heb ik besloten om een biertje te drinken op het terras van Wester Paviljoen. Vroeger kwam ik hier dagelijks, maar vroeger is lang geleden.

Ik kijk om me heen en zie geen bekende gezichten. Niemand van het personeel herken ik, niemand van de cafébezoekers. Het lijkt zelfs alsof de stamgasten nieuw zijn. Gelukkig is het uitzicht onveranderd. De kruising van de Mathenesserlaan en de Nieuwe Binnenweg is op zaterdagmiddag niet overdreven druk, maar levendig genoeg.

Ik zit nog geen twee tellen, of ik word opgeschrikt door het schrille, gierende  geluid van schurend rubber op asfalt. Een automobilist kon net niet op tijd remmen en is tegen een fietser aangereden. Na een korte woordenwisseling, misbaar en veel wijzen vervolgen de fietser en de bestuurder elk hun weg. De schade lijkt mee te vallen. Een kras op de bumper.

Ik glimlach als ik merk dat ik goedkeurend knik, terwijl ik mij bedenk dat vandaag eenvoudigweg een te fijne dag is voor ernstiger ongelukken. Op de voorpagina van de kranten die ik heb gekocht vechten Japan en Libië  om aandacht. De situatie in beide landen lijkt onwerkelijk en voelt in ieder geval ver weg van dit zonovergoten terras.

Ik laat mij een Westmalle Tripel goed smaken. Om mij heen wordt ook volop genoten van vaasjes, roseetjes, kopjes koffie en verse muntthee. Oorlog en rampspoed bestaan hier alleen in krantenkoppen en –artikelen. Ik vraag mij af of iedereen zich, net als  ik beseft hoe gelukkig wij zijn? Blij van een biertje in de zon, voldoende geld om te genieten van de geneugten des levens en slechts tijd om te doden.

Tijd lijkt overvloedig aanwezig deze zaterdagmiddag. Ze lijkt ons te overspoelen als een toeschietelijke tsunami. Maandag lijkt ver weg, net als Libië en Japan.

Written by thehotstepper

maart 19, 2011 bij 7:13 pm

Geef een reactie

