Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

IFFR – Les Amours Imaginaires

leave a comment »

Ik loop wel warm van Les Amours Imaginaires van Xavier Dolan.  Mooi gefilmde driehoeksverhouding tussen mooie mensen. Audrey Hepburn, James Dean en David van Michelangelo komen opnieuw tot leven. De film wordt prima ondersteund door muziek van onder andere The Knife, Bach, House of Pain en Fever Ray. Ook komt er regelmatig een Italiaanse versie van Bang Bang voorbij. Jammer dat je dat nummer niet uit je hoofd krijgt, maar daarom zeker niet verkeerd!

Les Amours Imaginaires is geen snelle film, maar blinkt wel uit in beschrijvende scènes, die dankzij ondersteuning van uitbundige kleuren en de eclectische muziek niet lang genoeg kunnen duren. In het begin van de film was het wel even schrikken: ik dacht dat mijn Frans was weggezakt naar een abominabel niveau. Gelukkig lag het niet aan mij, maar aan het accent van de acteurs. Les Amours Imaginaires is dan ook geen Franse, maar een Canadese film.

Eerder blogde ik al dat Canada = Vitamine C. Deze tweede film van Xavier Dolan sterkt mij in deze bewering. Een aanrader voor iedereen die even weg wil uit de grauwe werkelijkheid die februari heet.

Geef een reactie

