Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

It’s an anywhere road for anybody anyhow

leave a comment »

De mooiste souvenirs zijn anekdotes. Ik hoef niet veel over te houden van mijn vakanties. Het maakt me ook niet uit of ik ervan uitrust of dat ze me uitputten. Vakanties moeten me het gevoel geven dat ik leef en als ik leef, dan maak ik dingen mee die de moeite van het doorvertellen waard zijn. Hoewel weinig tastbaar is daarom een anekdote voor mij een prachtig aandenken.

Ik kan mij herinneren dat ik in de trein van Moskou naar Peking in gebrekkig Nederlands werd aangesproken door een vriendelijk ogende blonde reus. Hij had een grappig accent, heette Ron en kwam uit Zuid-Afrika. Of hij er even bij mocht komen zitten? De Chinezen in zijn coupé spraken geen woord over de grens en hij had dringend behoefte aan gezelschap. Reizen kan ook eenzaam zijn…

We ontdekten dat we meer gemeenschappelijk hadden dan de Nederlandse taal. Wellicht hadden we elkaar al eerder ontmoet, zo niet bewust, dan toch waren we mogelijk gelijktijdig in dezelfde ruimte geweest. Ron was een moderne troubadour, die in kroegen over de hele wereld speelde. Hij liet mij een foto zien van een optreden in een pub in Temple Bar, Dublin, die ik uit duizenden herkende. De anekdotes tuimelden als Matroesjka’s van onze tongen.

In Peking vroeg ik hem bij het verlaten van de trein: ‘What’s your road, man?’ Ron kende zijn klassiekers en antwoordde in Kerouac-stijl: ‘It’s an anywhere road for anybody anyhow.’

Het verbaasde mij niet dat ik Ron op vakantie weer tegenkwam. Een paar jaar later liep ik hem tegen het lijf in een bar in Stockholm waar hij optrad. We dronken Guinness, bestelden broodjes aap en vertelden elkaar sterke verhalen. Sindsdien, als ik met vakantie ben, kijk ik uit naar die blonde reus en als mensen me vragen of ik iemand zoek, dan vertel ik ze deze anekdote.

Written by thehotstepper

januari 19, 2011 bij 10:22 pm

Geef een reactie

