Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Farewell Bobby Farrell

leave a comment »

Gezegend zijn de gekken. Ik vraag me af of Bobby het eens was met deze uitspraak? Toch zong hij meer dan de helft van zijn leven dat hij gek was als een zot.

Als kleine jongen van een jaar of zes keek ik vol bewondering, maar ook met verwondering, naar die mooie man. Helemaal begrijpen kon ik het niet: hij danste als een bezeten dwaas, maar werd toch omringd door mooie vrouwen. In die periode heb ik onbewust mijn eigen dansjes uitbundiger gemaakt.

Hoewel mijn muzikale voorkeur niet de zijne was, heb ik later op feestjes even extravagant gedanst als Bobby. Ik danste met Ma Baker bij de Rivers of Babylon. Opgezweept door de stampende discobeat waande ik mijzelf Daddy Cool.

Voor hoeveel pubers op de dansvloer was Bobby een inspiratiebron? Bobby de dwaas, die playbackte en daarom geen recht van spreken had als de royalties werden uitgekeerd. Bobby de frontman, die in de schaduw stond van mega succes. Bobby de eeuwige verliezer, verloor gisteren voor het laatst in een hotelkamer in Sint-Petersburg.

Bobby Farrell is eindelijk gezegend met eeuwige roem. Hij was misschien ‘crazy like a fool’, maar is voortaan vooral voorgoed ‘Daddy Cool’.

——–

Ik schreef bovenstaande column op Texel op de laatste dag van 2010, een dag nadat bekend was geworden dat Bobby Farrell, boegbeeld van Boney M. is overleden.  Hoewel ik geen uitgesproken fan ben van Boney M. voelde ik onmiddellijk nadat ik het nieuws hoorde een aandrang om over Bobby te schrijven. Ik liet het idee een dagje sudderen, maar het liet mij niet los en een dag later pakte ik pen en papier.  Omdat ik geen internet had, kon ik de column niet eerder plaatsen.

Written by thehotstepper

januari 3, 2011 bij 6:17 pm

Geef een reactie

