Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Dienstregeling RET te zout

leave a comment »

Beste RET directie,

Bussen, metro’s en trams rijden volgens een vaste dienstregeling. De planning ligt vast naar tijd en plaats. Er is dan sprake van een lijndienst. Een andere definitie is: ‘ze brengen je waar je niet bent naar waar je niet wilt zijn op tijden die jou niet uitkomen’. Aangezien er volgens die laatste omschrijving toch geen rekening wordt gehouden met de reiziger, vraag ik me af waarom u niet op tijd rijdt?

Op uw site las ik: ‘De RET staat voor zorgeloos en comfortabel reizen in de zuidvleugel van de Randstad. Dit betekent dat wij een goed product willen leveren vertaald in een logische, frequente en betrouwbare dienstregeling.’ Getuige de recente berichtgeving in lokale en landelijke kranten slaagt u er echter niet in uw missie te verwezenlijken.

Alle basisbestanddelen voor het realiseren van de aan u zelf opgelegde opdracht lijken aanwezig. Laten we ze daarom elk eens nader bekijken. Te beginnen met zorgeloos en betrouwbaar. Het eerste lijkt  te slaan op tram-, bus- en metrobestuurders die het niet zo nauw nemen met vertrektijden. Dat moet u hen nog even uitleggen; dat dit niet op hen slaat. Het tweede komt hierdoor namelijk onmiddellijk onder druk te staan. Laat ik u nog een handje helpen en een derde en vierde component van uw missie samen met u onder de loep leggen: logisch en comfortabel.

Synoniemen voor logisch zijn samenhangend en vanzelfsprekend. Aankomst en vertrek hangen samen. Als u door omstandigheden te laat aankomt, dan is het vanzelfsprekend dat u te laat vertrekt. Omgekeerde evenredigheid is hier niet aan de orde. Zorg daarom voor voldoende ruimte in uw planning. Van reizigers wordt verwacht dat zij tijdig bij de halte zijn en daar wachten op hun rit? Draai dit nu eens om; zorg dat u ruim voor vertrek aankomt. Dan heeft iedereen voldoende tijd om in- en uit te stappen en dat is wel zo comfortabel.

Uw missie biedt alle ingrediënten om succesvol een dienst te kunnen leveren. Tijd om naar het laatste kernwoord,  frequent,  te kijken. Frequentie is als zout. Het is een smaakmaker, maar te veel zout verpest een gerecht. Bovendien kan het leiden tot hoge bloeddruk, wat kan leiden tot een infarct. Als u focust op frequentie komt de dienstregeling onder spanning te staan. Het is daarom misschien goed om te minderen met zout en daarmee de smaken van de overige ingrediënten beter tot hun recht te laten komen. Zowel uw klanten als uw personeel varen hier wel bij.

Met vriendelijke groet,

Theo Stepper

Written by thehotstepper

november 22, 2010 bij 12:06 pm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: