Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Ironie op Binnenwegplein

leave a comment »

Op het Binnenwegplein staat een reclame abri van het type Europanel van CBS. Het apparaat is van binnenuit verlicht en door een rol systeem kunnen achtereenvolgens verschillende reclame uitingen aan het winkelend publiek worden getoond. Toen ik er gisteren langs liep, viel mij op hoe ironisch dit kan uitpakken. Na een reclame voor Amnesty International ten aanzien van de mensenrechten situatie in het dictatoriale Myanmar, wordt een reclame voor McDonald’s getoond.

Het scherpe contrast tussen beide reclame uitingen greep mij aan. McDonald’s wordt immers gezien als een symbool van de consumptiemaatschappij en daarvan kan in Myanmar geen sprake zijn. Ook is er veel kritiek op McDonalds, net zoals er kritiek is op de militaire dicatuur die Myanmar bestuurt. Om McDonald’s met een dictatuur te vergelijken gaat wellicht te ver, maar feit is dat de kenmerken van McDonaldisering (een begrip van de Amerikaanse socioloog George Ritzer, door hem geïntroduceerd in 1993) zo op het eerste gezicht voor een dictatuur ook niet onwelgevallig zijn: efficiëntie, voorspelbaarheid, berekenbaarheid en beheersbaarheid.

Een andere link die snel is gelegd is die van mensenrechten versus kinderarbeid. In 2007 werd McDonald’s nog beschuldigd dat het bedrijf gebruik maakt van kinderen voor het maken van de speeltjes van het Happy Meal. Ze zouden meer dan 16 uur per dag moeten werken voor een loon waarvoor ze nog geen McDonald’s menu kunnen kopen. Over ironie gesproken…

In gedachten verzonken loop ik verder. Ben ik de enige die het contrast tussen deze reclames ziet? En zo ja, is het iets om warm van te lopen, of gewoon toeval en niet de moeite waard om je over op te winden? Ik besluit om als ik thuis kom, toch een blog erover te schrijven. Waarvan akte.

Geef een reactie

