Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Die verandert nooit

with 2 comments

‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.’

 ‘Ja maar….

‘En dat is nu precies wat ik bedoel!’ Ze zegt het met  ongekende felheid. Haar ogen fonkelen.  In twee zinnen heeft ze hem waar hij niet wil zijn. Hij voelt zich het zwakste jongetje van de klas. Met een knoop in zijn maag kijkt hij de tafel rond op zoek naar medestanders. Twaalf paar ogen kijken hem uitdrukkingsloos aan. Van de aanwezigen hoeft hij geen bijval te verwachten. Ja maar, galmt echoënd na in zijn bonzende hoofd en sterft dan een zachte dood in zijn oplaaiende emoties. Dus zo voelt het om het vuur aan de schenen te hebben? Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Is hij de enige die het zo warm heeft?

Na een stilte die eeuwig leek te duren knikt ze en glimlacht. 

‘Begrijp je wat ik bedoel?’ 

 Hij knikt, niet tot antwoorden in staat.  Maar daar neemt ze geen genoegen mee.

‘Laat maar horen dan.’

Hij staart haar aan over zijn kleine bril. Ze ziet er wazig uit.  Dus zo voelt het om met lege handen te staan? Emoties komen van rechts, dus die hebben voorrang. Zoveel weet hij inmiddels. Hij besluit het over een andere boeg te gooien. Als ze van hem wil horen dat hij het snapt, dan kan ze het krijgen. Gauw kijkt hij op zijn horloges. Zijn oogjes schieten heen en weer. Bijna tijd. Een glimlach krult zijn lippen, die hij vlug met zijn tong vochtig maakt. Zachtjes zegt  hij: ‘Je hebt gelijk, maar ik ga niet uitleggen wat je bedoelt. Ik ga het laten zien. Ik begrijp dat je me niet vertrouwt, maar ik wil het laten zien.’ 

Dan klinkt het alarm, ten teken dat de sessie is afgelopen. Opgelucht haalt hij adem. Niemand die het lijkt op te vallen. Als je doet wat je deed, krijg  je wat je kreeg. Die begreep hij niet helemaal, daar gaat hij thuis nog even over nadenken. Voor nu is hij veilig.

Written by thehotstepper

november 12, 2010 bij 8:42 am

Geplaatst in column

Tagged with , , , ,

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bij mijn weten geldt ook in de Leuvehaven het BPR. Voor degenen zonder vaarbewijs: het binnenvaartpolitiereglement. De schippers aldaar zouden er wellicht goed aan doen regel 4.03 in dit reglement eens na te lezen.

    Adri Oudehands

    november 17, 2010 at 10:38 am

    • Beste Adri,

      Bedankt voor je reactie. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat een artikel over ‘verboden geluiddseinen’ te maken heeft met deze column. Als je dat nog ’s wil toelichten, dan hoor ik het graag!

      thehotstepper

      november 17, 2010 at 1:13 pm


Geef een reactie

